Hasior. Trwałość przeżycia

Grafika
Hasior. Trwałość przeżycia. Grafika promocyjna wystawy.

Hasior. Trwałość przeżycia

14 czerwca – 8 września 2024 r. 

Kup bilet

Klasyk współczesności. Awangardowy, ale nie elitarny. Podążający indywidualną drogą twórczą, ale niczym szaman czerpiący energię z pokładów wspólnotowego doświadczenia. Budzący zachwyt, ale i gwałtowny sprzeciw. Łączący przeciwstawne żywioły. Jego sztuka to wymowne świadectwo doświadczeń egzystencjalnych i poszukiwań twórczych XX wieku, ale także przekaz wciąż żywy, silnie rezonujący z aktualnymi tendencjami kulturowymi. Przekaz, którego ponadczasowość wynika nie z materialnej trwałości tworzywa, ale ze zdolności do wywierania nieprzemijającego wpływu na odbiorcę. Zapraszamy na wystawę, która nikogo nie pozostawi obojętnym.

Co na wystawie?
Zdjęcie Władysława Hasiora z jednym ze sztandarów

Na wystawie znajdują się najznakomitsze spośród obecnie dostępnych dzieł Władysława Hasiora, wypożyczone z polskich muzeów i ze zbiorów prywatnych. Zarówno pod względem formy, jak i treści ukazane zostało możliwie szerokie spektrum poszukiwań twórczych artysty. Pokoleniowe traumy (wojenne i nie tylko), mechanizmy społecznej opresji, relacje pomiędzy człowiekiem i przyrodą, jednostką a zbiorowością, sacrum i profanum, tym, co uniwersalne i trwałe, a tym, co lokalne i przemijające – wszystkie te wątki znajdują odzwierciedlenie w doborze prac, tworząc fascynujący i głęboki dyskurs nad kondycją ludzką, pełen odwołań do najważniejszych tekstów kultury. Asamblaże, sztandary, rzeźby betonowe odlewane w ziemi – każda z tych charakterystycznych dla artysty form ekspresji ma swoją reprezentację.

Kup bilet

Jaka jest sztuka Hasiora?

Obszary zainteresowań twórczych Hasiora często pokrywają się z tematami, które dziś znajdują się w głównym nurcie dyskursu filozoficznego, społecznego i politycznego, takimi jak ekologia (próba przekroczenia perspektywy antropocentrycznej) czy ludowe korzenie wspólnoty polskiej. 

Władysław Hasior to artysta posługujący się własnym językiem w sztuce. Dokonując nieoczywistych, ale przemyślanych zestawień obiektów materialnych, gotowych lub nieznacznie przetworzonych, nadaje im wtórne znaczenia i wplata w nadrzędne konstelacje semantyczne. Znaczącym jest nie tylko sam przedmiot, ale i jego kształt, barwa oraz wszystkie cechy materii, z której jest stworzony. Gest artysty umożliwia migrację znaczeń i odważne przewartościowania: istotnym staje się pozornie nieistotne, wartościowym bezwartościowe, wiecznym tymczasowe, eksponowanym niewidoczne, obcym swojskie etc.

Kup bilet

Władysław Hasior w swojej pracowni
Zdjęcia części prac prezentowanych na wystawie
Praca Władysława Hasiora pt. "Monte Cassino"
Praca Władysława Hasiora pt. "Autoportret"
Praca Władysława Hasiora pt. "Ofelia z Białego Dunajca"
Praca Władysława Hasiora pt. "Święty Łotr II"
Praca Władysława Hasiora pt. "Portret sąsiadki"
Praca Władysława Hasiora pt. "Czarne wodospady"
Praca Władysława Hasiora pt. "Upadek anioła"
Praca Władysława Hasiora pt. "Wyszywanie charakteru"
Dlaczego Hasior jest ważny?
Hasior w pracowni

Gdy Hasior tworzy formę rzeźbiarską od początku, istotną rolę pozwala odegrać pierwiastkowi przypadkowości, a uzyskany efekt dla niego samego bywa zaskoczeniem i odkryciem. Mimo rozmachu swych przedsięwzięć, artysta nie pretenduje do statusu demiurga sprawującego pełną kontrolę nad procesem twórczym. Szuka dialogu z odbiorcami, pozwala uobecnić się czynnikowi naturalnemu, np. w postaci żywiołu. Wymiar etyczny takiej postawy współbrzmi ze współczesną wrażliwością, dlatego Władysław Hasior bez wątpienia zalicza się do artystów, których warto odkryć na nowo. Z pewnością nie po raz ostatni.

Kup bilet

Program edukacyjny
Program edukacyjny towarzyszący wystawie

 

DOROŚLI


Spotkania z kuratorami i wspólne zwiedzanie wystawy Hasior. Trwałość przeżycia

godzina 12.30, oprowadza kuratorka wystawy Katarzyna Rogalska

  •  23 czerwca 2024 r. –  Kup bilet
     
  • 4 lipca 2024 r. –
     
  • 7 lipca 2024 r. –
     
  • 1 września  2024 r. – Kup bilet

Obowiązują bilety w cenie: normalny 65 złulgowy  55 zł


Wieczorne oprowadzanie po wystawie Hasior. Trwałość przeżycia

godzina 18.00
 

  •  26 czerwca 2024 r. –  Kup bilet
     
  • 3 lipca  2024 r. – Kup bilet
     
  • 10 lipca  2024 r. – Kup bilet
     
  • 17 lipca  2024 r. – Kup bilet
     
  • 19 lipca  2024 r. – spotkanie o godzinie 12.00
     
  • 24 lipca  2024 r. – spotkanie o godzinie 14.00
     
  • 24 lipca  2024 r. –  Kup bilet
     
  • 31 lipca 2024 r. – Kup bilet
     
  • 7 sierpnia  2024 r.– Kup bilet
     
  • 14 sierpnia  2024 r.– Kup bilet
     
  • 21 sierpnia  2024 r. – Kup bilet
     
  • 28 sierpnia  2024 r. – Kup bilet
     
  •  4 września  2024 r. – Kup bilet

Obowiązują bilety w cenie: normalny 65 zł, ulgowy 55 zł 

 

Osoby o szczególnych potrzebach zapraszamy na bezpłatne oprowadzanie

osoby z niepełnosprawnością wzroku: 

  • 21 sierpnia 2024  r., godz. 16.00
  • 21 sierpnia 2024  r.,– godz. 16.00

osoby z niepełnosprawnością słuchu: 

  • 31 lipca 2024 r., godz. 16.00
  • 28 sierpnia 2024 r. godz. 16.00

Zapisy: tdrapala@zamek-krolewski.pl


RODZINY Z DZIEĆMI


Magiczny kufer Pana Hasiora.

Zajęcia twórcze z elementami warsztatu plastycznego.

Odkryjmy magiczny świat Władysława Hasiora. Wcielcie się w rolę artystów i poznajcie nie tylko niezwykłą postać mistrza. Bądźcie gotowi na fascynującą podróż przez kształty , kolory i materiały, które otworzy wam drzwi do niesamowitego świata sztuki. Będziecie  zdziwieni z czego może powstać arcydzieło!

godz.12.00. cena biletu 40 zł /os.

 


Na wystawie Hasior. Trwałość przeżycia.

Animacje w Przestrzeni Działań Twórczych, edukatorzy pełniący dyżury opowiadają najmłodszym o wybranych zagadnieniach i wykorzystują przy tym materiały edukacyjne. Wstęp w ramach biletu na wystawę.  KUP BILET

  • 30 czerwca 2024 r. 
  • 14 lipca 2024 r.
  • 21 lipca 2024 r.
  • 28 lipca 2024 r.
  • 11 sierpnia 2024 r.
  • 18 sierpnia 2024 r. 
  • 25 sierpnia 2024 r. 
  • 8 września 2024 r. 

Druk edukacyjny Przepis na asamblaż w wersji polskiej i angielskiej

zajęcia odbywają się w godzinach 12.00 – 14.00



GRUPY PÓŁKOLONIJNE i KOLONIJNE

Kolaże i asamblaże – czyli coś z niczego. 

Zajęcia połączone z warsztatami plastycznymi, na których dzieci przeniosą się do magicznego świata sztuki Władysława Hasiora. Odkryją co kryje się za tajemniczymi tytułami asamblaży mistrza z Zakopanego i sami stworzą własny kolaż inspirowany obejrzanymi dziełami sztuki.

Cena za zajęcia 20 zł/os.; opłata minimalna 300 zł przy grupie do 15 osób

Formularz zamówienia zajęć >

Wykłady online
Wykłady online towarzyszące wystawie
  • 25 czerwca 2024 r. (emisja na YT)

Rzeźby wyrwane z ziemi Władysława Hasiora.

Prowadząca: Julita Dembowska, Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem
 

  • 10 lipca 2024 r. (emisja na YT)

Sztandary Władysława Hasiora – geneza i symbolika

Prowadząca: Anna Żakiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie
 

  • 24 lipca 2024 r. (emisja na YT)

Konserwator kontra Hasior. O problematyce etycznej i technologicznej związanej z konserwacją asamblaży Władysława Hasiora

Prowadząca: Anna Cecylia Brzóstowicz, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Sztuk Pięknych

Godziny otwarcia i ceny biletów

GODZINY OTWARCIA

wtorek – niedziela: 12.00 – 20.00 (ostatnie wejście o godzinie 19.00)

CENY BILETÓW

bilety do nabycia w kasie stacjonarnej Zamku (w godz. 10-17) lub w biletomacie (w godz. 12-19, płatność tylko kartą) lub online Kup bilet

  • normalny – 45 zł*
  • ulgowy – 35 zł*
  • szkolny – 20 zł* (od 7 r.ż. do ukończenia szkoły średniej)

Bilet łączony (wystawa Hasior… + Trasa Królewska/Galeria Arcydzieł). Dostępny tylko w kasie stacjonarnej Zamku.

  • normalny – 80 zł*
  • ulgowy – 60 zł*
  • szkolny – 20 zł* (od 7 r.ż. do ukończenia szkoły średniej)

*Cena biletu zawiera wypożyczenie audioprzewodnika

Wystawa zlokalizowana jest w Bibliotece Królewskiej, wejście od dziedzińca pałacu Pod Blachą.

Informacja o ograniczeniach dostępności

Informacja o ograniczeniach dostępności

Uwaga. Ze względu na wyjątkowy charakter historycznej przestrzeni architektonicznej, jaką jest Biblioteka Królewska, oraz związane z nim obostrzenia konserwatorskie, m.in. brak możliwości zainstalowania urządzeń umożliwiających pokonywanie schodów, z przykrością informujemy o ograniczeniu dostępności wystawy Hasior. Trwałość przeżycia dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi oraz z wózkami dziecięcymi.

Informujemy także, że w ramach wystawy prezentowane są eksponaty, które mogą wywołać niepokój u osób szczególnie wrażliwych na bodźce wizualne, w szczególności osób neuroróżnorodnych.

Osoby zaangażowane w wystawę

Osoby zaangażowane w wystawę

Wystawa

Kuratorzy: Jacek Chromy, Katarzyna Rogalska 
Komisarz organizacyjny: Paweł Martosz 
Koordynatorka wystawy: Anna Rosochacz
Projektantka wystawy: Marta Kuliga
Zespół projektujący: Makujaku / Anita Karczmarczyk, Joanna Barbachowska, Jakub Kubiński 
Projektantka identyfikacji wizualnej: Barbara Bugalska  
Dział Organizacji Wystaw: Damian Bartosiewicz, Robert Gruszka, Rafał Mroczek, Kamil Nowiński, Krzysztof Nowiński, Dariusz Zgiet, Franciszek Wolf
Dział Konserwacji: Zuzanna Adamiec, Tomasz Buźniak, dr Katarzyna Garczewska-Semka, Piotr Halski, Bogumiła Krajewska, Anna Pituch-Sawicka, Magdalena Rogowska-Machulec, Karolina Rybus, Maria Szczypek, Magdalena Żmuda
Dział Promocji i Komunikacji: Anna Buczyńska, Szymon Majcherowicz, Daniel Mituła, Dorota Piskorska, Aleksandra Sajdak, Paulina Szwed-Piestrzeniewicz
Dział Edukacji: Tomasz Drapała, Dominika Jackowiak, Monika Przypkowska, Michał Sobieraj, Marta Tarnawska- Banaszek
Dział Projektów Naukowych i Muzealnych: dr Ewa Włoch
Dział Protokołu i Organizacji Wydarzeń: Aleksandra Buszta-Bąk, Grzegorz Grzegorzek, Lesław Krzewski 
Dział Elektryczny: Andrzej Baraniak, Dominik Bojar, Mariusz Bokiniec, Janusz Duczman, Robert Jasiński, Sławomir Rogucki, Robert Wojtysiak
Redaktor tekstów: Sylwia Jedlak-Dubiel
Tłumacz: Richard Bialy
 

Publikacja towarzysząca wystawie:

Redaktorzy naukowi: Jacek Chromy, Katarzyna Rogalska
Redaktor prowadzący: Anna Wlaźnik
Redakcja: Monika Baranowska, Urszula Drabińska
Korekta: Lucyna Wydra
Projekt publikacji: Piotr Karczewski
Projekt okładki: Barbara Bugalska
Koordynacja: Tatiana Hardej

Instytucje i osoby wypożyczające obiekty na wystawę

Instytucje i osoby wypożyczające obiekty na wystawę:

  • Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem
  • Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim
  • Muzeum Narodowe w Poznaniu
  • Kolekcja Teresy i Andrzeja Starmach
  • Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
  • Muzeum Sztuki w Łodzi
  • Muzeum Architektury we Wrocławiu
  • Muzeum Narodowe we Wrocławiu

oraz

  • prof. Andrzej Szarek
  • zbiory prywatne
Grafika
Plansza z logotypami