Botticelli opowiada historię. Malarstwo mistrzów renesansu z kolekcji Accademia Carrara

Giovanni Bellini, Pieta, Sandro Botticelli, Historia Wirginii, Civita Mostre e Musei, Fondazione Accademia Carrara
Giovanni Bellini, Pieta, Sandro Botticelli, Historia Wirginii, Civita Mostre e Musei, Fondazione Accademia Carrara
Jacopo Bassano, Cud wody,  Civita Mostre e Musei, Fondazione Accademia Carrara
 Cosme Tura, Madonna, Civita Mostre e Musei, Fondazione Accademia Carrara
Carpaccio, Civita Mostre e Musei, Fondazione Accademia Carrara
Ferrari, Civita Mostre e Musei, Fondazione Accademia Carrara
Lotto, Civita Mostre e Musei, Fondazione Accademia Carrara
Moroni, Civita Mostre e Musei, Fondazione Accademia Carrara
Veronese, Civita Mostre e Musei, Fondazione Accademia Carrara

 

Botticelli opowiada historię

Malarstwo mistrzów renesansu z kolekcji Accademia Carrara

21 czerwca–18 września 2022 r.

Galeria Arcydzieł

Pokaz w ramach cyklu „Arcydzieła na Zamku”

Przed nami kolejne spotkanie ze sztuką włoską najwyższej próby. Siedem arcydzieł renesansu ze zbiorów Accademia Carrara w Bergamo, w tym obraz Sandra Botticellego Historia Wirginii, a także dwa niedawne, wyjątkowo cenne nabytki Zamku Królewskiego w Warszawie, złożą się na wystawę przywołującą ducha jednego z najwspanialszych zjawisk w historii kultury europejskiej.

W ubiegłym roku mieliśmy zaszczyt gościć na Zamku aż dwa obrazy Caravaggia w asyście kilkudziesięciu płócien najwybitniejszych caravaggionistów, wciąż trwa pokaz Madonny z Dzieciątkiem Paola Uccella, jednak nie zwalniamy tempa i już z ekscytacją oczekujemy przybycia kolejnych skarbów włoskiej kultury minionych stuleci.

Zaproszenie na wystawę:


Na wystawę Botticelli opowiada historię… złożą się dzieła twórców reprezentujących najważniejsze ośrodki artystyczne północnej Italii: Wenecję, Florencję, Ferrarę, Bergamo czy Weronę w okresie od połowy XV w. (quattrocento) po końcowe dekady XVI stulecia (cinquecento).
Zobaczymy więc obrazy takich mistrzów jak Giovanni Bellini, Vittore Carpaccio, Cosmè Tura, Lorenzo Lotto, Giovanni Battista Moroni czy Paolo Veronese.

Prawdziwą gwiazdą tego pokazu będzie jednak Sandro Botticelli i jego Historia Wirginii – obraz pierwotnie pełniący funkcję spalliery w reprezentacyjnym wnętrzu jednej z florenckich siedzib rodu Vespuccich. Jej pendant stanowiła Historia Lukrecji, dziś znajdująca się w Isabella Stewart Gardner Museum w Bostonie.

Uwiecznione na obrazie sceny odnoszą się do przytoczonej w traktacie moralizatorskim Giovanniego Boccaccia O słynnych kobietach historii rozgrywającej się w realiach republiki rzymskiej V w p.n.e. Traktuje ona o tragicznym losie córki centuriona, tytułowej Wirginii, która odrzuca awanse możnego urzędnika (decemwira) i w zemście zostaje fałszywie oskarżona o bycie zbiegłą niewolnicą, która musi zostać zwrócona swemu właścicielowi. Zapada niesprawiedliwy wyrok, a zrozpaczony ojciec, by uniknąć pohańbienia córki, postanawia zasztyletować ją na oczach tłumu. Wydarzenie staje się przyczyną krwawych rozruchów, w wyniku których upadają rządy decemwirów i zmienia się ustrój państwa. 

Historię tę artysta opowiada malarsko w formie aż ośmiu konsekutywnych scen z udziałem tych samych postaci, a całość wkomponowana jest w ramy architektonicznej oprawy opartej na rygorystycznie wypośrodkowanej perspektywie zbieżnej. W centrum kompozycji znajduje się finałowy epizod – tumult na Forum Romanum.


Więcej o obrazie:



Sandro Botticelli to jeden z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa renesansowego, ulubieniec Wawrzyńca Wspaniałego, signora Florencji w latach 1469-1492, trzeciego władcy tego państwa z dynastii Medyceuszy – wielkiego mecenasa sztuki, uważanego powszechnie za ideał oświeconego władcy. To dzięki Wawrzyńcowi Wspaniałemu Florencja w drugiej połowie XV w. staje się głównym ośrodkiem włoskiego odrodzenia, a Sandro Botticelli ma w tym swój niemały udział. 

Historia Wirginii
reprezentuje późny okres twórczości Botticellego, na której piętno odcisnęły wydarzenia polityczne i społeczne florenckiego kryzysu na przełomie XV i XVI wieku.

Na wystawie znalazły się również dwa nabytki Zamku Królewskiego w Warszawie, są to Madonna karmiąca Defendentego Ferrari (ok. 1530) oraz Cud wyprowadzenia wody ze skały Jacopa dal Ponte zw. Bassano (ok. 1569). Oba obrazy zostały zakupione z dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Wystawie towarzyszyć będzie obszerny katalog zawierający eseje i szczegółowe informacje o prezentowanych obiektach. 

Katalog

Ekspozycja zostanie zaprezentowana w najważniejszym renesansowym wnętrzu Zamku Królewskiego w Warszawie – Dawnej Izbie Poselskiej, a jej scenografia za pomocą wyrafinowanej gry brył i światła będzie stwarzać optymalne warunki do obcowania z arcydziełami z Bergamo.

Wydarzenie organizowane jest we współpracy z Ambasadą Republiki Włoskiej i znajduje się w programie obchodów 100-lecia zawarcia między Włochami i odrodzoną Polską konwencji handlowej, będącej kamieniem milowym w budowie pomyślnych relacji gospodarczych pomiędzy oboma krajami.

Kuratorzy wystawy: dr Mikołaj Baliszewski (Zamek Królewski w Warszawie), dr M. Cristina Rodeschini (Accademia Carrara, Bergamo)

Scenografia wystawy: NArchitekTURA – Bartosz Haduch, Łukasz Marjański.

Partner: Civita Mostre e Musei

Wystawie towarzyszyć będzie cykl wykładów

Wystawa będzie dostępna w ramach biletu do Galerii Arcydzieł.

We środy dostępna będzie bezpłatnie w ramach połączonej trasy zwiedzania (obowiązują limity wejść).

Ceny biletów do Galerii Arcydzieł (od 21.06 do 18.09.):

normalny: 45 zł

ulgowy: 35 zł

dzieci i młodzież od 7-16 r.ż. – 1 zł


Spotkanie z kuratorem i wspólne zwiedzanie wystawy:

Terminy: niedziele 3 lipca (kup bilet), 7 sierpnia (kup bilet), 4 września (kup bilet), godzina 11.00 i 13.00

Bilety: Ulgowy – 35 zł, Normalny  – 45 zł, dostępne w kasach Zamku i online.


Wystawa Botticelli opowiada historię w tle. Malarstwo mistrzów renesansu z kolekcji Accademia Carrara została zrealizowana dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 

z


Logotypy sponsorów