22 października 2021 r. – Jak eksponować dzieła sztuki – przygotowania do wystawy "Caravaggio i inni mistrzowie"... na Zamku Królewskim w Warszawie | Zamek Królewski w Warszawie

22 października 2021 r. – Jak eksponować dzieła sztuki – przygotowania do wystawy "Caravaggio i inni mistrzowie"... na Zamku Królewskim w Warszawie

zdjęcie 1
zdjęcie 2
zdjęcie 3
zdjęcie 4
zdjęcie 5
zdjęcie 6
zdjęcie 7

Jak eksponować dzieła sztuki – przygotowania do wystawy Caravaggio i inni mistrzowie... na Zamku Królewskim w Warszawie

Relacja ze spotkania dla mediów

22 października 2021 r. o godz. 11.00 w salach wystawienniczych na drugim piętrze Zamku Królewskiego w Warszawie odbyło się spotkanie dla mediów poprzedzające otwarcie wystawy Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego. Po raz pierwszy dyrekcja Zamku i pracownicy odpowiedziani za przygotowanie wystawy przywitali dziennikarzy w surowych wnętrzach nowej przestrzeni wystawienniczej, oczekującej dopiero na wprowadzenie obiektów. W konferencji udział wzięli: dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie prof. dr hab. Wojciech Fałkowski, kuratorzy wystawy dr Artur Badach i Zuzanna Potocka-Szawerdo, autorka scenografii wystawy Żaneta Govenlock oraz kierownik działu organizacji wystaw Paweł Martosz.

Dyrektor Zamku Królewskiego prof. Wojciech Fałkowski podczas swojego wystąpienia powiedział: „Wystawa wpisuje się w ciąg wystaw prezentujących sztukę zachodnioeuropejską. Celem tego cyklu jest podkreślenie naszego zakorzenienia w cywilizacji Zachodu oraz pokazanie Zamku jako istotnego partnera dla zagranicznych placówek muzealnych w kwestii wzajemnych wypożyczeń i wspólnych przedsięwzięć”. Podkreślił, że „jednym z powodów zorganizowania wystawy jest zwrócenie uwagi na wydarzenia przełomowe, które nie zawsze skutkują spektakularnymi zmianami od razu. Taką właśnie rewolucją była sztuka Caravaggia, niosąca nową jakość w operowaniu światłocieniem i perspektywą czy w zakresie odwzorowywania ludzkiego ciała. Wywarło to piętno na sztuce przyszłych pokoleń, choć sam Caravaggio na całe stulecia popadł w zapomnienie i dopiero wybitny kolekcjoner Roberto Longhi odkrył jego twórczość na nowo”.

Dyrektor Zamku dodał też, że „celem wystawy jest także przybliżenie zasług i dokonań Roberta Longhiego oraz docenienie kolekcjonerstwa jako ważnego elementu świata sztuki”.

Puentę jego wystąpienia stanowiło krótkie podsumowanie charakteru samego spotkania: „Poprzez organizację konferencji w tak niecodziennej scenerii naszym celem było podkreślenie wagi pracy organizacyjnej, technicznej i logistycznej. Wystawa to bowiem wielopiętrowy twór i bez któregokolwiek z tych pięter całość musiałaby się zawalić. Dziś prezentujemy to piętro, którego nie widać”.

Kurator wystawy, kierownik ośrodka sztuki Zamku Królewskiego dr Artur Badach w skrócie opowiedział o samej wystawie i dziełach, które zostaną w jej ramach zaprezentowane. Wspomniał o kilkudziesięciu płótnach, wśród których – poza dziełem Caravaggia Chłopiec gryziony przez jaszczurkę – znajdą się także obrazy artystów tworzących wcześniej od mistrza, przygotowujących niejako grunt pod jego twórczość, a także dzieła jego licznych naśladowców i kontynuatorów zainicjowanych przez niego tendencji – twórców pochodzących zarówno z Włoch, jak i z Europy Północnej: Francji, Holandii czy Flandrii.

Paweł Martosz, kierownik działu organizacji wystaw, opowiedział o procesie przygotowywania wystawy, którego kulminacyjnym momentem jest wprowadzenie obiektów na wystawę. Zwrócił uwagę na fakt zaadaptowania na przestrzeń wystawienniczą pomieszczeń, które poprzednio służyły jako magazyny, a także podkreślił, jak ważnym było dostosowanie przestrzeni wystawy do rygorów epidemicznych, aby wszystkim zwiedzającym zapewnić komfort i bezpieczeństwo.

Temat adaptacji pomieszczeń na nową przestrzeń wystawienniczą rozwinęła autorka scenografii wystawy Żaneta Govenlock, która uchyliła także rąbka tajemnicy w kwestii przygotowania wnętrz w taki sposób, aby jak najlepiej wyeksponować obiekty pod względem ich rozmieszczenia, oprawy i oświetlenia. Opowiedziała o porządku chronologicznym ekspozycji, który doskonale zgrał się z układem sal na drugim piętrze Zamku, o doborze kolorystyki wnętrz (ciemna zieleń, fiolet i granat), tak aby optymalnie współgrała ona ze specyfiką dzieł caravaggionistów, a także o odpowiednim sprofilowaniu oświetlenia pod względem kierunku i natężenia światła, aby móc najwierniej oddać kolorystykę dzieł.

Wystawa Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego zostanie otwarta 10 listopada 2021 r. i potrwa do 10 lutego 2022 r.

Bilety na wystawę dostępne są już w kasach Zamku i online.