18 lutego 2022 r. - Muzyka dawna na Zamku Królewskim. Carl Philipp Emanuel Bach - "Symfonie hamburskie" | Zamek Królewski w Warszawie

18 lutego 2022 r. - Muzyka dawna na Zamku Królewskim. Carl Philipp Emanuel Bach - "Symfonie hamburskie"

Muzyka dawna na Zamku Królewskim

Carl Philipp Emanuel Bach Symfonie hamburskie

18 lutego 2022 r., godz. 19.00

Sala Wielka

Wystąpią:

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej "Capella Regia Polona"

Michał Piotrowski  koncertmistrz, prowadzenie

Program:

Sinfonia G-dur, Wq. 182.1
Allegro di molto – Poco Adagio – Presto

Sinfonia B-dur, Wq. 182.2
Allegro di molto – Poco adagio – Presto

Sinfonia C-dur, Wq. 182.3
Allegro assai – Adagio – Allegretto

Sinfonia A-dur, Wq. 182.4
Allegro ma non troppo – Largo ed innocente – Allegro

Sinfonia h-moll, Wq. 182.5
Allegretto – Larghetto – Presto

Sinfonia E-dur, Wq. 182.6
Allegro di molto – Poco andante – Allegro spiritoso


Bach napisał wtedy dla barona van Swietena […] sześć dużych symfonii na orkiestrę, gdzie wedle życzenia Swietena, dał się całkowicie ponieść fantazji, nie licząc się z trudnościami wykonawczymi, które z tego nieuchronnie wynikają. […] Chyba nigdy żaden inny genialny umysł nie stworzył muzyki, która świadczyłaby o takiej wielkości, odwadze i humorze. Sztuka poniosłaby niepowetowaną stratę, gdyby arcydzieła te zostały pogrzebane jako własność prywatna.

Trudno o bardziej entuzjastyczną recenzję niż ta, którą Johann Friedrich Reichardt umieścił we Fragmentach autobiograficznych, wydrukowanych w „Allgemeine Musikalische Zeitung” w 1814 roku. Rękopisy znakomitych symfonii Carla Philippa Emanuela Bacha z 1773 roku, przez wiele lat uważane za zaginione, zostały odnalezione dopiero w XX wieku. Przywrócone estradom mogą cieszyć i zachwycać także współczesną publiczność.

Już nie barokowe, ale jeszcze nie klasyczne – w symfoniach hamburskich wyraźnie wyczuwalne są narodziny nowej estetyki muzycznej, nowego ładu. Nowatorskie podejście do formy i niespotykana inwencja harmoniczna zwiastują przemianę stylistyczną, której kontynuację znajdujemy choćby w twórczości słynnych klasyków wiedeńskich – Haydna, Mozarta i Beethovena.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Bilety w cenie 50 zł normalny, 30 zł ulgowy dostępne online

Organizatorem koncertu jest Polska Opera Królewska