Hasior. Trwałość przeżycia

Grafika promocyjna wydarzenie
Władysław Hasior - Monte Cassino 1963-64
Praca Władysława Hasiora
Władysław Hasior - Ofelia z Białego Dunajca
Władysław Hasior - Święty Łotr
Władysław Hasior - Portret sąsiadki
"Hasior. Trwałość przeżycia" wystawa w Bibliotece Królewskiej
"Hasior. Trwałość przeżycia" wystawa w Bibliotece Królewskiej
"Hasior. Trwałość przeżycia" wystawa w Bibliotece Królewskiej
"Hasior. Trwałość przeżycia" wystawa w Bibliotece Królewskiej
"Hasior. Trwałość przeżycia" wystawa w Bibliotece Królewskiej
"Hasior. Trwałość przeżycia" wystawa w Bibliotece Królewskiej
"Hasior. Trwałość przeżycia" wystawa w Bibliotece Królewskiej

 

Hasior. Trwałość przeżycia

14 czerwca  8 września 2024 r. 

Biblioteka Królewska

(wejście od strony dziedzińca Pałacu Pod Blachą)

KUP BILET

 

Klasyk współczesności. Awangardowy, ale nie elitarny. Podążający indywidualną drogą twórczą, ale niczym szaman czerpiący energię z pokładów wspólnotowego doświadczenia. Budzący zachwyt, ale i gwałtowny sprzeciw. Łączący przeciwstawne żywioły. Jego sztuka to wymowne świadectwo doświadczeń egzystencjalnych i poszukiwań twórczych XX wieku, ale także przekaz wciąż żywy, silnie rezonujący z aktualnymi tendencjami kulturowymi. Przekaz, którego ponadczasowość wynika nie z materialnej trwałości tworzywa, ale ze zdolności do wywierania nieprzemijającego wpływu na odbiorcę. Zapraszamy na wystawę, która nikogo nie pozostawi obojętnym.

Na wystawie znajdują się najznakomitsze spośród obecnie dostępnych dzieł Władysława Hasiora, wypożyczone z polskich muzeów i ze zbiorów prywatnych. Zarówno pod względem formy, jak i treści ukazane zostało możliwie szerokie spektrum poszukiwań twórczych artysty. Pokoleniowe traumy (wojenne i nie tylko), mechanizmy społecznej opresji, relacje pomiędzy człowiekiem i przyrodą, jednostką a zbiorowością, sacrum i profanum, tym, co uniwersalne i trwałe, a tym, co lokalne i przemijające – wszystkie te wątki znajdują odzwierciedlenie w doborze prac, tworząc fascynujący i głęboki dyskurs nad kondycją ludzką, pełen odwołań do najważniejszych tekstów kultury. Asamblaże, sztandary, rzeźby betonowe odlewane w ziemi – każda z tych charakterystycznych dla artysty form ekspresji ma swoją reprezentację.

Obszary zainteresowań twórczych Hasiora często pokrywają się z tematami, które dziś znajdują się w głównym nurcie dyskursu filozoficznego, społecznego i politycznego, takimi jak ekologia (próba przekroczenia perspektywy antropocentrycznej) czy ludowe korzenie wspólnoty polskiej. 

Władysław Hasior to artysta posługujący się własnym językiem w sztuce. Dokonując nieoczywistych, ale przemyślanych zestawień obiektów materialnych, gotowych lub nieznacznie przetworzonych, nadaje im wtórne znaczenia i wplata w nadrzędne konstelacje semantyczne. Znaczącym jest nie tylko sam przedmiot, ale i jego kształt, barwa oraz wszystkie cechy materii, z której jest stworzony. Gest artysty umożliwia migrację znaczeń i odważne przewartościowania: istotnym staje się pozornie nieistotne, wartościowym bezwartościowe, wiecznym tymczasowe, eksponowanym niewidoczne, obcym swojskie etc.

Gdy Hasior tworzy formę rzeźbiarską od początku, istotną rolę pozwala odegrać pierwiastkowi przypadkowości, a uzyskany efekt dla niego samego bywa zaskoczeniem i odkryciem. Mimo rozmachu swych przedsięwzięć, artysta nie pretenduje do statusu demiurga sprawującego pełną kontrolę nad procesem twórczym. Szuka dialogu z odbiorcami, pozwala uobecnić się czynnikowi naturalnemu, np. w postaci żywiołu. Wymiar etyczny takiej postawy współbrzmi ze współczesną wrażliwością, dlatego Władysław Hasior bez wątpienia zalicza się do artystów, których warto odkryć na nowo. Z pewnością nie po raz ostatni.

Wystawa zorganizowana jest w ramach obchodów jubileuszu 50-lecia odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie i symbolicznie nawiązuje do wystawy dzieł Władysława Hasiora, która 50 lat temu miała miejsce w murach Zamku znajdującego się wówczas jeszcze w stanie surowym.


Wystawie towarzyszą:


 

GODZINY OTWARCIA

wtorek – niedziela: 12.00 – 20.00 (ostatnie wejście o godzinie 19.00)

CENY BILETÓW

bilety do nabycia w kasie stacjonarnej Zamku (w godz. 10-17) lub w biletomacie (w godz. 12-19, płatność tylko kartą) lub online  KUP BILET

  • normalny – 45 zł*
  • ulgowy – 35 zł*
  • szkolny – 20 zł* (od 7 r.ż. do ukończenia szkoły średniej)

Bilet łączony (wystawa Hasior… + Trasa Królewska lub Galeria Arcydzieł). Dostępny tylko w kasie stacjonarnej Zamku.

  • normalny – 80 zł*
  • ulgowy – 60 zł*
  • szkolny – 20 zł* (od 7 r.ż. do ukończenia szkoły średniej)

Bilet platynowy (wystawa Hasior… + wszystkie wystawy stałe czynne danego dnia). Dostępny tylko w kasie stacjonarnej Zamku.

  • normalny – 120 zł*
  • ulgowy – 90 zł*
  • szkolny – 20 zł* (od 7 r.ż. do ukończenia szkoły średniej)

*Cena biletu zawiera wypożyczenie audioprzewodnika

Wystawa zlokalizowana jest w Bibliotece Królewskiej, wejście od dziedzińca pałacu Pod Blachą.


Uwaga. Ze względu na wyjątkowy charakter historycznej przestrzeni architektonicznej, jaką jest Biblioteka Królewska, oraz związane z nim obostrzenia konserwatorskie, m.in. brak możliwości zainstalowania urządzeń umożliwiających pokonywanie schodów, z przykrością informujemy o ograniczeniu dostępności wystawy Hasior. Trwałość przeżycia dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi oraz z wózkami dziecięcymi.

Informujemy także, że w ramach wystawy prezentowane są eksponaty, które mogą wywołać niepokój u osób szczególnie wrażliwych na bodźce wizualne, w szczególności osób neuroróżnorodnych.


Kuratorzy: Jacek Chromy, Katarzyna Rogalska 
Komisarz organizacyjny: Paweł Martosz 
Koordynatorka wystawy: Anna Rosochacz
Projektantka wystawy: Marta Kuliga
Zespół projektujący: Makujaku / Anita Karczmarczyk, Joanna Barbachowska, Jakub Kubiński 
Projektantka identyfikacji wizualnej: Barbara Bugalska  
Dział Organizacji Wystaw: Damian Bartosiewicz, Robert Gruszka, Rafał Mroczek, Kamil Nowiński, Krzysztof Nowiński, Dariusz Zgiet, Franciszek Wolf
Dział Konserwacji: Zuzanna Adamiec, Tomasz Buźniak, dr Katarzyna Garczewska-Semka, Piotr Halski, Bogumiła Krajewska, Anna Pituch-Sawicka, Magdalena Rogowska-Machulec, Karolina Rybus, Maria Szczypek, Magdalena Żmuda
Dział Promocji i Komunikacji: Anna Buczyńska, Szymon Majcherowicz, Daniel Mituła, Dorota Piskorska, Aleksandra Sajdak, Paulina Szwed-Piestrzeniewicz
Dział Edukacji: Tomasz Drapała, Dominika Jackowiak, Monika Przypkowska, Michał Sobieraj, Marta Tarnawska- Banaszek
Dział Projektów Naukowych i Muzealnych: dr Ewa Włoch
Dział Protokołu i Organizacji Wydarzeń: Aleksandra Buszta-Bąk, Grzegorz Grzegorzek, Lesław Krzewski 
Dział Elektryczny: Andrzej Baraniak, Dominik Bojar, Mariusz Bokiniec, Janusz Duczman, Robert Jasiński, Sławomir Rogucki, Robert Wojtysiak
Redaktor tekstów: Sylwia Jedlak-Dubiel
Tłumacz: Richard Bialy
 

Publikacja towarzysząca wystawie:

Redaktorzy naukowi: Jacek Chromy, Katarzyna Rogalska
Redaktor prowadzący: Anna Wlaźnik
Redakcja: Monika Baranowska, Urszula Drabińska
Korekta: Lucyna Wydra
Projekt publikacji: Piotr Karczewski
Projekt okładki: Barbara Bugalska
Koordynacja: Tatiana Hardej

 

Instytucje i osoby wypożyczające obiekty na wystawę Hasior. Trwałość przeżycia:

  • Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem
  • Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim
  • Muzeum Narodowe w Poznaniu
  • Kolekcja Teresy i Andrzeja Starmach
  • Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
  • Muzeum Sztuki w Łodzi
  • Muzeum Architektury we Wrocławiu
  • Muzeum Narodowe we Wrocławiu

oraz

  • prof. Andrzej Szarek
  • zbiory prywatne

Logotypy

Теґи