Cum Invocarem, koncert Polskiej Opery Królewskiej, 14 czerwca 2024 r.
Cum Invocarem, koncert Polskiej Opery Królewskiej
14 czerwca 2024 r.
godz. 19.00
Działalność Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów staropolskich, przypada na pierwszą połowę XVIII wieku. Wszechstronnie wykształcony duchowny i kompozytor od 1698 roku aż do śmierci pełnił funkcję kapelmistrza w katedrze na Wawelu. Bogactwo sprawowanych w tej świątyni liturgii stanowiło inspirację dla powstawania coraz to nowych dzieł przeznaczonych przede wszystkim dla jego zespołu wokalno-instrumentalnego. Do najwspanialszych osiągnięć Gorczyckiego należy uroczyste Completorium, w którym wirtuozeria stylu koncertującego psalmów kontrastuje z homofonicznymi antyfonami, a całość charakteryzuje doskonałe odzwierciedlenie treści tekstu w wyrafinowanej muzyce.
„Pekiel, zacny organista,
Dobry z nimże komponista”
– pisał Adam Jarzębski w 1643 swoim przewodniku zatytułowanym Gościniec abo Krótkie opisanie Warszawy. Bartłomiej Pękiel, który objął funkcję kapelmistrza na Wawelu 40 lat przed Gorczyckim, zasłynął głównie jako twórca muzyki religijnej – zróżnicowanej zarówno pod względem treści, jak i formy. Doskonale operował środkami stylu wypracowanego przez dawnych mistrzów, chętnie sięgał także po najnowsze osiągnięcia ówczesnej sztuki muzycznej. Absolutną perłą, jeśli chodzi o wykorzystanie nowoczesnej techniki koncertującej, jest jego polichóralna Missa concertata La Lombardesca. Przeciwstawiane sobie fragmenty solowe, ansamblowe, chóralne i instrumentalne zachwycają bogactwem inwencji, przy jednoczesnym zachowaniu motywicznej spójność w ramach całego cyklu.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Completorium
Cum invocarem
In te Domine speravi
Qui habitat
Ecce nunc benedicite
Te lucis ante terminum
In manus tuas
Nunc dimittis
Bartłomiej Pękiel – Missa concertata „La Lombardesca”
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Agnus Dei
WYKONAWCY
MARTA BOBERSKA SOPRAN
IWONA LUBOWICZ SOPRAN
DANIEL OKTAWIAN PIOTROWSKI KONTRATENOR
BARTOSZ GORZKOWSKI TENOR
DAWID BIWO BAS
CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
RENATA SZCZYPIOR PRZYGOTOWANIE CHÓRU
KRZYSZTOF GARSTKA POZYTYW, DYRYGENT