9 stycznia 2021 r. – Barok na Zamku Królewskim | Zamek Królewski w Warszawie

9 stycznia 2021 r. – Barok na Zamku Królewskim

9 stycznia 2021 r. – Barok na Zamku Królewskim

Barok na Zamku Królewskim

9 stycznia 2022 r. (niedziela), godz. 19.00

Sala Wielka

Program:

Charles Avison – Concerto grosso op. 6 nr 3
Adagio – Allegro – Adagio – Allegro

Georg Friedrich Haendel – Koncert obojowy g-moll HWV 278
Grave – Allegro – Sarabande. Largo – Allegro

Joseph Bodin de Boismortier – Concerto op. 26
Allegro – Largo – Allegro

Georg Philipp Telemann – Koncert na altówkę G-dur TWV 51:G9
Largo – Allegro – Andante – Presto

Michel Corrette – Concerto comique nr 25
Les Sauvages concerto. Allegro – Quand on scait aimer et plaire. Andante – La Fustemberg. Allegro

Antonio Vivaldi – Concerto IV Con quattro Violini obbligati RV 550
Andante – Allegro assai – Adagio – Allegro

Wykonawcy:

Agnieszka Mazur-Zborowska – obój
Michał Piotrowski – skrzypce
Natalia Reichert – altówka

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej „Capella Regia Polona”

Krzysztof Garstka – klawesyn, dyrygent

Kup bilet>

Jakże wielkie bogactwo kryje się w europejskiej twórczości barokowej! W wielorakości muzycznych języków kompozytorów pochodzących z różnych zakątków kontynentu można dostrzec swoisty uniwersalizm i wewnętrzną spójność artystycznych osiągnięć epoki.

Niemiecką twórczość reprezentuje podczas wydarzenia także koncert Georga Philippa Telemanna, który, podobnie jak Haendel, nie bał się wprowadzać do swych utworów nowatorskich rozwiązań. Nie zabraknie również muzyki francuskiej, której przedstawicielami będą Michel Corrette oraz Joseph Bodin de Boismortier. Pierwszy z nich – autor poczytnych podręczników do nauki gry na instrumentach – w swojej bogatej twórczości znakomicie potrafił oddać radosny nastrój epoki Ludwika XV, drugi natomiast – połączyć elementy rodzimej kultury muzycznej z włoską tradycją koncertową.

Wydarzenie zwieńczy koncert na czworo skrzypiec Antonia Vivaldiego. Kompozycja została po raz pierwszy wydana w 1711 roku w jednej z najbardziej wpływowych publikacji pierwszej połowy XVIII w. – L’estro armonico op.3. Ów cykl dwunastu koncertów wzbudził wielkie zainteresowanie twórców w całej Europie, szczególnie zaś kompozytorów niemieckich, w tym Johanna Sebastiana Bacha. Liczne opracowania i kopie tej twórczości trafiały dzięki nim do coraz szerszej publiczności, wpływając na kształt europejskiego dziedzictwa kulturowego i inspirując kolejnych jego twórców.

Marta Dziewanowska-Pachowska