"Piknik orientalny"

 
       
  •  

Zapraszamy na koncert tradycyjnej hinduskiej muzyki i tańca:

Natya Raaga Project

22 czerwca 2019 r.

godz. 19.00

dziedziniec pałacu Pod Blachą








Wykonawcy:

Michał Rudaś – wokal

Tomasz „Ragaboy” Osiecki – sitar, dilruba

Piotr Malec – tabla

Magdalena Niernsee – taniec kathak

Czwórka utalentowanych pasjonatów połączyła siły oraz fascynacje klasyczną muzyką i tańcem indyjskim, by przybliżyć tę piękną kulturę polskiej publiczności. Artyści przenoszą słuchaczy w mistyczny świat indyjskich rag, rozbrzmiewających dźwiękami tajemniczego sitaru, melancholijnej dilruby oraz dynamicznej i śpiewnej tabli. Muzyka ta pozwala oczyścić umysł i duszę, a także zaznać ukojenia, tak potrzebnego w dzisiejszym pełnym stresu świecie. Dzieła dopełnia taniec Magdy Niernsee ilustrujący poezję i pieśni oraz podkreślający rytmy dzwonkami owiniętymi wokół kostek tancerki. Koncert jest swoistą podróżą filozoficzną pomiędzy barwnym światem tradycyjnych Indii a współczesnym minimalizmem.

Prezentując klasyczną sztukę muzyki i tańca w Polsce, artyści  łączą oryginalne brzmienia i formy, przekazane im przez indyjskich mistrzów podczas długich lat nauki. Czerpią przy tym jednocześnie z wieloletniego doświadczenia scenicznego w naszej strefie kulturowej. Koncertowi towarzyszy opowieść o źródłach zasad rządzących komponowaniem form technicznych w tańcu kathak, kulturze Indii, powiązaniach sztuki z naturą i medytacją. Niektóre utwory usłyszymy w języku polskim, inne zostaną przetłumaczone słowem i gestem przed wykonaniem.


Taniec Kathak jest jednym z ośmiu klasycznych (tj, określonych ścisłym kanonem) tańców Indii. Narodził się w świątyniach, ale rozkwitł za czasów panowania muzułmańskiej dynastii Mughal. Cechują go wyraźne wpływy tańców perskich,a choreografie przekazują zarówno tematy mitologii indyjskiej, jak również ilustracje poezji sufich czy abstrakcyjnych pojęć. Uwagę zwracają charakterystyczne dla tej formy tańca serie bardzo szybkich obrotów, wytupywanie stopami skomplikowanych wzorów rytmicznych osadzonych w cyklu tali oraz dbałość o ornamentykę każdego ruchu ciała. Cześć narracyjna to ilustracja tekstu za pomocą mudr – gestów dłoni, i abhinayi – mimiki twarzy. Współczesne pokazy tańca przybierają różnorodne formy – od stylizacji na XIX–wieczny dwór muzułmański, poprzez medytacyjne przedstawienia odnoszące się do filozofii i religii, aż po współczesne spektakle tańca, komentujące aktualne tematy społeczne, czy telewizyjne show bicia rekordów szybkości obrotów.

Magdalena Niernsee
Absolwentka Wyższej Szkoły Tańca Kathak – Kathak Kendra w New Delhi (stypendystka Rządu Indyjskiego w latach 2009-2013). Wychowanka słynnego Pt. Jai Kishan Maharaj – mistrza stylu Lucknow. Tańcem indyjskim zajmuje się od 1998 r. Zaczynała od stylu Bharatanatyam i półklasycznego Bollywood. Była jedną z pierwszych osób promujących taniec indyjski w Polsce. Obecnie występuje podczas indywidualnych i grupowych pokazów, recitali z muzyką na żywo, prowadzi wykłady na temat kultury i codzienności Indii, dzieląc się z polską publicznością nie tylko sztuką tańca, ale też doświadczeniem, przemyśleniami i wiedzą zdobytą podczas codziennego życia oraz występów w Indiach. Prowadzi stałe zajęcia i warsztaty z tańca Kathak oraz półklasycznego Bollywood, jest również autorką bloga kathak.pl. Regularnie podróżuje do Indii. Jest współautorką spektaklu Nayika – oblicza kobiecości (2014), autorką przedstawienia India katha (2014) oraz współtwórcą widowiska choreograficznego Wędrówki Duende (2015). Tworzy projekt artystyczny dla dzieci Kathak – wirujące słowa oraz Dziecięce Ogrody Muzyczne – Indie. Występuje na scenach teatralnych, festiwalowych oraz w programach telewizyjnych. Współpracowała z Masalą Sound System, zespołem Indialucia, a obecnie z Healing Incantation i wokalistą Michałem Rudasiem. Od 2018 r. tworzy projekt Natya – Raaga oraz prowadzi zespół Anarkali Dance Group.

Michał Rudaś
Wokalista znany szerokiej publiczności telewizyjnej z programów tj. jak: Jaka to melodia (2004-2009), Taniec z gwiazdami – wokalista Orkiestry Adama Sztaby i Tomka Szymusia (2005-2017), The voice of Poland (ćwierćfinalista 4 edycji), Twoja twarz brzmi znajomo (finalista 6 edycji). W 2018 r. brał udział w indyjskim talent show Dil Hai Hindustani 2, dochodząc do półfinałów i zyskując ogromna popularność pośród indyjskiej publiczności. Zafascynowany kulturą Indii, podczas swoich wielu podróży do tego kraju pobierał nauki klasycznego śpiewu indyjskiego u wykładowcy Sanskrit University of Varanasi, Anupa Misry. Ma na koncie cztery albumy, w tym trzy głęboko inspirowane muzyką indyjską: solowe Shuruvath (2009) i Changing (2013), a także Mystic India (2017) – nagrany wraz z zespołem Healing Incantation. Za pierwszy album był nominowany do Fryderyka i Superjedynki.

Tomasz „Ragaboy” Osiecki
Artysta współpracował z: Hey, Kayah, Anią Rusowicz, Michałem Rudasiem T. Love, Sorry Boys, Haliną Mlynkovą, Anną Jurksztowicz, Lari Lu, Pawbeats, komponował też dla Meli Koteluk. Na stałe jako gitarzysta związany jest z zespołem Isle of Love. Gry na sitarze uczy się m.in. u Alokescha Chandry (ucznia Pandita Raviego Shankara). Ma na koncie solową producencką płytę Golden sitar star oraz 2 albumy jako Healing Incantation, z których ostatni pt. Mystic India nagrany razem z wokalistą Michałem Rudasiem.

Piotr Malec
Multiinstrumentalista perkusyjny, specjalizujący się w grze na tabli. Gra również na takich instrumentach, jak: cajon, darabuka, djembe czy bębny obręczowe, oraz na innych instrumentach indyjskich, jak np.: mridangam, khanjira oraz dholak. Kształcił się w kraju u znanych polskich i indyjskich nauczycieli (Jerzy Pomianowski, Ghiridar Udupa, Prosenjit Poddar) a także w Indiach – w Bangalore u Udaya Rajkarpoor i w Nagpur u Sandesha Popatkar. Koncertował licznie w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Izrael, Indie, Brazylia, Kolumbia, Argentyna) z Anupem Mishrą, Udayem Rajkarpoorem, Ananditą Basu, Amitem Chakraborty, Michałem Czachowskim i Marią Pomianowską. Gościnnie wziął udział w nagraniu płyty Indian impressions’ Amit LChakraborty & Lucyan.

Artyści występowali razem m.in w Filharmonii Warszawskiej i Łódzkiej (projekt Bajki Indii dla dzieci ilustrowane tańcem i muzyką) czy podczas obchodów święta Diwali w Muzeum Etnograficznym.  Premiera projektu Natya – Raaga miała miejsce w Muzeum Azji i Pacyfiku. Artyści spotykają się na regularnych próbach, dzięki którym w programie każdego występu znajdują się nowe kompozycje.

Wstęp wolny