Wenus Italica


Wenus Italica

Dzieło przedstawia częściowo nagą młodą kobietę, która stara się okryć ciało tkaniną. Ręce trzyma na piersiach. Jest to mniejsza wersja znanego dzieła Antoniego Canovy. Praca nawiązuje do starożytnych wizerunków bogini Afrodyty, która często była przedstawiana podczas kąpieli lub wychodzenia z morza. Możliwe, że inspiracją tej rzeźby były wizerunki Wenus Medycejskiej i Afrodyty Anadyomene. Artysta, często czerpiący z antyku, postanowił stworzyć nową wersję znanego motywu, zamiast tylko kopiować oryginał.

Na wystawie rzeźba znajduje się obok obrazu Antoniego Canovy. Przedstawienie kobiety nawiązuje do starożytnych obrazów bogini kąpiącej się lub wychodzącej z wody. Została ona ukazana z boku, zasłania się ubraniami, widać tylko część jej ciała. Wygląda na zaskoczoną, jakby niedawno się obudziła. Sugerują to jej luźne włosy i sposób, w jaki jest przedstawiona. Motyw kobiety, która stara się ukryć przed spojrzeniami, Canova wykorzystał także później w rzeźbie Wenus Italica.

Venus Italica

The work depicts a partially naked young woman trying to cover her body with a piece of fabric. She is holding her hands over her breasts. This is a smaller version of the famous work by Antonio Canova. The work refers to ancient images of the goddess Aphrodite, who was often depicted bathing or emerging from the sea. It is possible that this sculpture was inspired by the images of Venus de Medici and Aphrodite Anadyomene. The artist, who often drew inspiration from antiquity, decided to create a new version of a well-known motif instead of simply copying the original.

In the exhibition, the sculpture is located next to a painting by Antonio Canova. The depiction of the woman refers to ancient images of a goddess bathing or emerging from the water. She is shown from the side, covering herself with clothes, only part of her body is visible. She looks surprised, as if she just woke up. This is suggested by her loose hair and the way she is depicted. Canova later used the motif of a woman trying to hide from view in his sculpture Venus Italica.