Henryk Lubomirski jako Amor


Henryk Lubomirski jako Amor

Pełnofigurowe ujęcie nagiego młodzieńca lewą ręką wspierającego się na łuku. Modelunek, oparcie całego ciała na jednej nodze i wspornik w formie drzewca przywodzą na myśl starożytne wizerunki amorów czy faunów. Również kompozycją – ustawieniem obok postaci pnia z wypełnionym strzałami kołczanem – rzeźba nawiązuje do starożytnego Erosa napinającego łuk. Antonio Canova wiernie oddał rysy twarzy młodego Henryka Lubomirskiego, jednak podczas rzeźbienia reszty ciała korzystał ze starszego o kilka lat modela. Starał się ukazać realistyczną budowę chłopca, a nie idealizowaną sylwetkę znaną z antycznych czasów.

Rzeźbę sporządzono na zlecenie marszałkowej Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej. Dzieło zyskało zarówno wielu zwolenników, jak i przeciwników. Na wystawie obok niego umieszczono obraz tego samego artysty. Przedstawia on młodzieńca przypominającego św. Jana Chrzciciela. Był to pierwszy szkic młodego Henryka do planowanej rzeźby, która miała pokazywać go jako mitologicznego Amora. Młodzieniec ma nagi tors, jego długie loki opadają na ramiona. Delikatnie uśmiechająca się twarz jest ukazana z boku, tak jak przedstawiano cherubinów. Postać lewą, zgiętą w łokciu ręką wskazuje małego ptaka siedzącego na jej ramieniu. Na sobie ma bordową tkaninę z białym podszyciem. Tło obrazu jest ciemne.

Henryk Lubomirski as Cupid

A full-figure representation of a naked young man leaning on an arch with his left hand. The modelling, the entire body resting on one leg and the support in the form of a tree trunk bring to mind ancient images of cupids or fauns. The composition – the placement of the figure next to a tree trunk with a quiver filled with arrows – also refers to the ancient Eros drawing his bow. Antonio Canova faithfully captured the facial features of the young Henryk Lubomirski, but when sculpting the rest of the body, he used a model who was several years older. He tried to show the realistic build of a boy, rather than the idealised figure known from ancient times.

The sculpture was commissioned by the Marshal’s wife, Izabela Lubomirska, née Czartoryska. The work gained both many supporters and opponents. A painting by the same artist was placed next to it in the exhibition. It depicts a young man resembling St. John the Baptist. It was young Henryk’s first sketch for a planned sculpture depicting him as the mythological Cupid. The young man is bare-chested, his long curls falling onto his shoulders. A gently smiling face is shown from the side, as cherubs were depicted. The figure’s left hand, bent at the elbow, points to a small bird sitting on his shoulder. He is wearing a burgundy fabric with white lining. The background of the painting is dark.