Grupa Laokoona
Grupa Laokoona
Grupa rzeźbiarska przedstawia kapłana świątyni Apollina w towarzystwie dwóch synów. Laokoon został ukarany przez boga za przestrzeżenie Trojan przed niebezpieczeństwem, jakim był koń trojański. Starszy mężczyzna o bujnych, kręconych włosach i gęstym zaroście próbuje uwolnić się od wężów krępujących nagie ciało. Jego twarz wyraża ból i rozpacz. Z gadami walczą też umieszczeni po obu stronach synowie kapłana. Ukazani oni zostali jako dorośli, muskularni mężczyźni, choć zmniejszeni proporcjonalnie w stosunku do ojca. Ekspresyjne pozy nadają dynamiczny charakter przedstawieniu i podkreślają dramatyzm sytuacji.
Grupa rzeźbiarska była jednym z najważniejszych dzieł kultury antycznej, dlatego Stanisław August zamówił jej odlew gipsowy do swojej kolekcji. Na wystawie można też zobaczyć projekt z Oranżerii Łazienek Królewskich, w której Grupa Laokoona jest częścią kolumnady Kamsetzera.
Odlew różni się od oryginału z Muzeów Watykańskich, ponieważ do jego wykonania użyto formy ze zrekonstruowaną prawą ręką. Po znalezieniu oryginalnej kończyny wróciła ona na swoje miejsce.
Laocoön Group
The sculptural group depicts a priest of the temple of Apollo accompanied by his two sons. Laocoon was punished by the gods for warning the Trojans about the danger posed by the Trojan horse. An elderly man with thick, curly hair and a thick beard tries to free himself from snakes constricting his naked body. His face shows pain and despair. The priest’s sons, positioned on both sides, are also fighting the reptiles. They are depicted as adult, muscular men, although proportionally smaller than their father. Their expressive poses give a dynamic character to the scene and emphasise the drama of the situation.
The sculptural group was one of the most important works of ancient culture, which is why Stanisław August commissioned a plaster cast for his collection. At the exhibition you can also see the design from the Orangery of the Royal Łazienki Park, where the Laocoön Group is part of the Kamsetzer colonnade.
The cast differs from the original in the Vatican Museums because it was made using a mould with a reconstructed right hand. After finding the original limb, it was returned to its place.