Afrodyta w kąpieli
[English below]
Afrodyta w kąpieli
Nagą postać umieszczono na ośmiokątnej podstawie imitującej naturalne podłoże. Afrodyta klęczy na prawym kolanie. Przyłapana podczas kąpieli prawą rękę unosi do lewego barku, by osłonić piersi, a lewą ręką usiłuje zakryć łono. Pochyloną lekko głowę kieruje w prawo, jakby zwracała się do obserwatora lub ze wstydu ukrywała wzrok. Włosy bogini związane są na czubku głowy w luźny kok z opadającymi kosmykami. Na brzuchu Afrodyty widoczne są realistyczne fałdy skóry. Pod postacią umieszczono amforę z wylewem skierowanym ku prawej pięcie.
Rzeźba charakteryzuje się dynamiczną kompozycją i miękkim modelunkiem. Bogini została przedstawiona w pozycji typowej dla greckich kobiet podczas kąpieli: kucały i myły się w małych zbiornikach, przy pomocy służących, które polewały je wodą. Inne starożytne warianty figury charakteryzowały się bransoletami na przegubach i ramionach postaci. Kopie rzymskie różniły się ponadto podporą lewego pośladka, którą były muszla, delfin, łabędź lub amfora.
Obok Afrodyty, która wynurza się z morza, klęcząca bogini jest jednym z najpopularniejszych tematów w sztuce. Stanisław August miał w swoich zbiorach jej kopie. Delikatność tej kompozycji zachwyciła także Henryka Stattlera, który zainspirowany pozycją Afrodyty
w alegoryczny sposób przedstawił Niewinność.
Aphrodite Bathing
The naked figure is placed on an octagonal base imitating natural ground. Aphrodite kneels on her right knee. Caught bathing, she raises her right hand to her left shoulder to cover her breasts and tries to cover her pubis with her left hand. Her head is slightly tilted to the right, as if she were addressing the viewer or hiding her gaze in shame. The goddess’s hair is tied at the top of her head in a loose bun with strands falling down. Realistic skin folds are visible on Aphrodite’s belly. An amphora with a spout pointing towards the right heel was placed below the figure.
The sculpture is characterised by a dynamic composition and soft modelling. The goddess is depicted in a position typical of Greek women when bathing: they squatted and washed themselves in small basins, assisted by servants who poured water over them.
Other ancient variants of the figure were characterised by bracelets on the figure’s wrists and arms. Roman copies also differed in the support for the left buttock, which was a shell, dolphin, a swan or an amphora.
Alongside Aphrodite emerging from the sea, the kneeling goddess is one of the most popular subjects in art. Stanisław August had copies of her in his collection. The delicacy of this composition also impressed Henryk Stattler, who, inspired by Aphrodite’s pose,
presented Innocence in an allegorical manner.