Afrodyta Anadyomene
Afrodyta Anadyomene
Wyobrażenie patronki miłości, płodności i urodzaju wynurzającej się z morskiej toni. Bogini unosi prawą rękę i czubkami palców dotyka głowy. Lewą ręką zaś podtrzymuje opadającą szatę. Grube fałdy podkreślają zgrabne kształty i pełną gracji pozę kobiety. Jej głowa osadzona jest na długiej szyi, lekko pochylona do przodu i zwrócona w prawą stronę. Długie włosy upięto w gruby węzeł. Na nich wyraźnie rysuje się zdobny diadem.
Wizerunki Afrodyty stały się bardzo popularne wśród artystów kopiujących dzieła i kolekcjonerów. Wiele różnych jej przedstawień kupowano do dużych europejskich zbiorów. Jedną z nielicznych oryginalnych starożytnych rzeźb, które miał Stanisław August, była właśnie wynurzającą się z morza bogini. Początkowo trafiła do Białego Domku w Łazienkach Królewskich.
Wśród nowożytnych prac można zauważyć wiele kompozycyjnych zapożyczeń z antycznego pierwowzoru. Uniesione ramię i wyeksponowana pacha, skręt barku i torsu, napięcie mięśni oraz wyeksponowany talerz kości biodrowej są obecne w każdej późniejszej wersji, zarówno w rzeźbie, jak i w malarstwie.
Aphrodite Anadyomene
An image of the patron of love, fertility and abundance emerging from the sea. The goddess raises her right hand and touches her head with her fingertips. With her left hand, she holds up her falling robe. Thick folds emphasise the woman’s shapely figure and graceful pose. Her head is set on a long neck, slightly tilted forward and turned to the right. Her long hair is tied up in a thick knot. A decorative tiara is clearly visible on top.
Images of Aphrodite became very popular among artists who copied works of art and collectors. Many different versions were purchased for large European collections. One of the few original ancient sculptures owned by Stanisław August was the goddess emerging from the sea. Initially it was sent to the White Pavilion in the Royal Łazienki Park.
Among modern works, many compositional borrowings from the ancient original can be observed. The raised arm and exposed armpit, the twist of the shoulder and torso, the tension of the muscles and the exposed hip bone are present in every subsequent version, both in sculpture and painting.