Część 4

 

Gaspar van Wittel - Rzym, Casino Chigi. Reprodukcja obrazu.

 

 

[English version below]

Van Wittel umieszczał na obrazach liczne postaci ludzi i zwierząt (tzw. sztafaż), które nie wnoszą do tematyki prac żadnych znaczących treści, a mimo to pełnią wiele istotnych ról: urozmaicają i dopełniają kompozycję, balansują kolorystykę i przyciągają uwagę. Van Wittel niewątpliwie był świadomy, że dzięki temu jego dzieła stawały się atrakcyjniejsze dla odbiorców, w tym potencjalnych nabywców. Co istotne, stroje, czynności i zachowania ludzi, których przedstawiał były zgodne z tym, czego doświadczał na co dzień. Nie było to powszechne podejście wśród artystów jego czasów. Wielu pejzażystów malowało idealizowane widoki Włoch, zaludnione bohaterami starożytnych mitów lub postaciami noszącymi antykizujące stroje. 

Tym bardziej wyjątkowy na tym tle jest widok przedstawiający Casino Chigi, namalowany przez van Wittela prawdopodobnie na zlecenie kardynała Annibale Albaniego, który wraz ze swoim bratem Alessandrem, również kardynałem, otaczał artystę patronatem. 

Moment wizyty papieża Klemensa XI w podmiejskiej willi stał się dla artysty pretekstem do przedstawienia strojów osób duchownych i zakonników oraz całego papieskiego orszaku, w tym żołnierzy gwardii papieskiej, noszących charakterystyczne stroje uszyte z pasów barwy żółtej, czerwonej i niebieskiej.


 


Van Wittel placed numerous figures of people and animals in his paintings (the so-called “staffage”) which do not bring any significant content to the subject matter of the works, but nevertheless play many important roles: they diversify and complete the composition, balance the colors and attract attention. Van Wittel was undoubtedly aware that this made his works more attractive to the public, including potential buyers. Significantly, the costumes, activities and behaviors of the people he portrayed were consistent with what he experienced on a daily basis. This was not a common approach among artists of his time. Many landscape painters painted idealized views of Italy, populated with heroes of ancient myths or figures wearing antic costumes.

All the more exceptional against this background is the view depicting the Casino Chigi, painted by van Wittel probably commissioned by Cardinal Annibale Albani, who, along with his brother Alessandro, also a cardinal, surrounded the artist with patronage.

The moment of Pope Clement XI's visit to the suburban villa became the artist's pretext for depicting the costumes of the clergy and religious, as well as the entire papal retinue, including the soldiers of the papal guard, wearing distinctive outfits fashioned from stripes of yellow, red and blue.