Część 3

 

 


Gaspar van Wittel - Tivoli, Stary Wodospad na rzece Aniene


 

[English version below]

W pracach van Wittela niejednokrotnie pojawiają się postaci, które są zajęte rysowaniem. Na wystawie można je zobaczyć na dwóch obrazach – Tivoli, Stary Wodospad na rzece Aniene oraz Rzym, Forum Romanum. Na pierwszym z nich rysujący mężczyzna jest ubrany w długi, szary surdut, pozbawiony ozdób. Na głowie nosi kapelusz o szerokim rondzie, który niewątpliwie ułatwia studiowanie widoków nawet w jaskrawym słońcu. Ubranie mężczyzny ukazanego na drugim obrazie jest bogatsze. Zamiast prostego kapelusza nosi trójgraniasty tricorn. Jego surdut jest dekorowany obszyciami, a przy lewym boku widoczna jest szpada, co wyraźnie wskazuje na to, że mężczyzna należy do warstwy uprzywilejowanej.

Wydaje się, że w żadnym z obu przypadków Van Wittel nie miał zamiaru sportretowania konkretnych postaci; choć kuszące byłoby stwierdzenie, że mężczyzna ukazany na obrazie przedstawiającym Stary Wodospad w Tivoli to alter ego samego artysty.

W miejscach, które słynęły z zabytków przeszłości i malowniczych krajobrazów rysujące osoby były jednak wówczas powszechnym widokiem. Szkice sporządzali zarówno artyści, jak i odwiedzający Italię arystokraci, którzy w czasie podróży prowadzili pamiętniki uzupełniane własnymi rysunkami.

Dla Van Wittela szczegółowe rysunki, które wykonywał w czasie licznych podróży były niezbędne do tego, by potem malować na ich podstawie obrazy, nawet wiele lat po tym jak odwiedził dane miejsce.


 


Van Wittel's works often feature figures who are busy drawing. At the exhibition, they can be seen in two paintings - Tivoli, Old Waterfall on the Aniene River, and Rome, Roman Forum. In the first one, the drawing man is dressed in a long gray frock coat, devoid of ornamentation. On his head he wears a hat with a wide brim, which undoubtedly makes it easier to study the sights even in bright sunlight. The clothing of the man shown in the second painting is richer. Instead of a simple hat, he wears a three-brimmed tricorn. His frock coat is decorated with hems, and a spade is visible at his left side, clearly indicating that the man is a member of a privileged class.

It seems that in neither of the two cases did Van Wittel intend to portray specific figures; although it would be tempting to conclude that the man shown in the painting depicting the Old Waterfall in Tivoli is the alter ego of the artist himself.

However, in places that were famous for monuments of the past and picturesque landscapes, drawing people was a common sight at the time. Sketches were made by both artists and aristocrats visiting Italy who kept diaries supplemented with their own drawings during their travels.

For Van Wittel, the detailed drawings he made during his numerous travels were essential for him to later paint pictures based on them, even many years after he visited a place.