Marek Niewiedział

Marek Niewiedział

Jeden z pierwszych oboistów w Polsce profesjonalnie zajmujący się grą na historycznych obojach. Koncertujący solista, kameralista, muzyk orkiestrowy oraz aktywny propagator muzyki dawnej, a także organizator rozmaitych wydarzeń artystycznych. Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie oboju prof. Mieczysława Koczorowskiego, Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie oboju barokowego i klasycznego Ku Ebbinge oraz Hochschule für Musik und Theater w Lipsku w klasie Wolfganga Kubego. Od 1998 roku na stałe współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, pełniąc w niej funkcje koordynatora orkiestry Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. W1996 roku został wyróżniony Nagrodą Radnych Miasta Poznania za osiągnięcia artystyczne, a w 2002 Nagrodą im. Zofii Rayzacherowej dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej. Dyrektor artystyczny festiwalu Varmia Musica oraz warsztatów muzycznych Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim. Kierownik artystyczny zespołu Warsaw Harmony. Prowadzi klasę oboju barokowego w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Patrycja Leśnik-Hutek

Patrycja Leśnik-Hutek

Oboistka specjalizująca się w grze na instrumentach historycznych. Z wyróżnieniem ukończyła Royal Academy of Music w Londynie w klasie obojów historycznych Kathariny Spreckelsen. Jest też absolwentką łódzkiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Jerzego Kotyczki (obój współczesny) i Rafaela Gabriela Przybyły (obój barokowy). Grę oraz wiedzę w zakresie historycznych praktyk wykonawczych doskonaliła podczas licznych kursów specjalistycznych pod okiem takich mistrzów jak Alfredo Bernardini, Katharina Arfken, Frank de Bruine, Sophia McKenna, Daniël Brüggen, Peter Holtslag, Lars Ulrik Mortensen. Współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej w kraju i za granicą. Była stypendystką Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Marszałka Województwa Łódzkiego. W 2016 roku została nagrodzona w rocznym programie stażowym „The Ann and Peter Law Orchestra of the Age of Enlightenment Experience for Young Talented Players”.

Róbert Šebesta

Róbert Šebesta
studiował klarnet i teorię muzyki w Akademii Muzyki i Dramatu w Bratysławie, a grę na historycznych klarnetach pod kierunkiem Gillesa Thomé i Erica Hoepricha w Paryżu. Gra na wszelkiego rodzaju historycznych klarnetach, chalumeaux i rożkach basetowych. Jako solista wykonywał koncerty W. A. Mozarta, C. Stamitza a także koncerty na chalumeau G. Ph. Telemanna, J. Ch. Graupnera i J. F. Fascha. Jest współzałożycielem formacji kameralnych Lotz Trio i Maria Theresia Ensemble. Regularnie występuje w orkiestrach Capella Cracoviensis, Orfeo Zenekar, Musica Florea, Musicae Antiquae Collegium Varsovienses, Orchestre 1756, Musica Aeterna, Solamente Naturali, Les Talens Lyrique i Capella Savária. Pracował jako kurator kolekcji instrumentów muzycznych w Muzeum Muzyki Słowackiego Muzeum Narodowego. w Bratysławie. Jego badania nad historycznymi klarnetami, chalumeaux i rożkami basetowymi zaowocowały pracą magisterską „Historia rożków basetowych od jego powstania do 1820 r.” oraz rozprawą doktorską „Chalumeau w XVIII wieku”.

Ronald Šebesta

Ronald Šebesta
W 1993 roku po studiach w Bratysławie i Paryżu rozpoczął karierę jako pierwszy klarnecista w Słowackiej Orkiestrze Radiowej, a od 1996 roku w orkiestrze kameralnej Cappella Istropolitana. Zainteresowanie muzyką współczesną doprowadziło go do założenia zespołu VENI (1988-), a także grup eksperymentalnych muzyki improwizowanej Vapori del Cuore (1995-2004). W ostatnich latach grał nieregularnie z ÖENM w Salzburgu czy Prague Modern. Współpracuje ściśle ze swoim bratem Robertem w zakresie gry na klarnetach historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem rożków basetowych, z którymi związany jest długoterminowy projekt o nazwie Lotz Trio. Współpracuje regularnie z Wiener Akademie, Orfeo Orchestra w Budapeszcie i Cappella Cracoviensis. W latach 2002-2010 był nauczycielem gry na klarnecie w Akademii Muzyki i Dramatu w Bratysławie.

Tomasz Wesołowski
Tomasz Wesołowski

Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 2004 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Wojciecha Orawca. W latach 2004-2008 studiował grę na fagocie historycznym w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Donna Agrell, Wouter Verschuren) oraz w Accademia Internazionale della Musica w Mediolanie (Alberto Grazzi). Współpracuje z wiodącymi orkiestrami historycznego nurtu wykonawczego, m. inn. Les Musiciens du Louvre, B’rock, Freiburger Barockorchester, Amsterdam Baroque Orchestra, Anima Eterna, Holland Baroque Society, Les Talens Lyriques, Bach Collegium Japan, Le Cercle de l’Harmonie, Netherlands Bach Society, European Union Baroque Orchestra. W Polsce z Warszawską Operą Kameralną, Wrocławską Orkiestrą Barokową,, Arte Dei Suonatori, Capella Cracoviensis, {oh!} orkiestrą historyczną. Nagrywał dla stacji telewizyjnych i radiowych. Działa jako wykładowca na kursach i w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Radosław Kamieniarz

Radosław Kamieniarz

wszechstronny skrzypek, zajmujący się zarówno historycznym wykonawstwem muzyki dawnej, jak i muzyką współczesną. Ukończył Akademię Muzyczną im I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej oraz Akademię Muzyczną im K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec barokowych dr hab. Zbigniewa Pilcha. Uczestniczył w wielu mistrzowskich kursach interpretacji muzyki solowej, kameralnej oraz wykonawstwa historycznego. Koncertował, nagrywał w kraju i zagranicą jako solista, kameralista, koncertmistrz i członek orkiestr symfonicznych, kameralnych, a także wielu zespołów muzyki dawnej. Współtwórca kwartetu smyczkowego Musicarius, z którym koncertuje regularnie od 2003 roku. Od 2007 roku jest muzykiem Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej „Musicae Antiquae Collegium Varsoviense”, w którym pełni funkcję koncertmistrza, solisty. Wykłada w klasie skrzypiec barokowych Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Gra na skrzypcach barokowych, kopii instrumentu Francesco Ruggieri, Cremona około 1695 r., autorstwa Krzysztofa Krupy (Poznań 2014 r.).

Warsaw Harmony

to młody zespół zajmujący się niezwykłym repertuarem tworzonym na przestrzeni wieków z myślą o instrumentach dętych. Członkowie zespołu są silnie związani z nurtem tzw. muzyki dawnej. Grają głównie na historycznym instrumentarium, odkrywają piękno i głębię muzyki komponowanej między innymi przez takich geniuszy jak Józef Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart czy Ludwig van Beethoven.

Europejska kultura muzyczna przełomu XVIII i XIX stulecia polegała między innymi na powszechnej praktyce zatrudniania na królewskich, cesarskich i książęcych dworach oraz na arystokratycznych salonach, zespołów instrumentów dętych, zwanych potocznie Harmoniemusik. Ich głównym zadaniem było zapewnienie rozrywki polegającej na uświetnianiu muzycznymi występami ważnych wydarzeń i spotkań towarzyskich. Na repertuar tych zespołów składały się modne i znane utwory, szlagiery, arie, a nawet fragmenty całych oper, wystawianych wówczas w Wiedniu, Pradze czy Paryżu. Nie brakowało też oryginalnych utworów pisanych wyłącznie dla tych wyjątkowych formacji.Warsaw Harmony to z jednej strony harmonia płynąca ze wspaniałych muzycznych kompozycji, z drugiej zaś nostalgia i tęsknota za czasami, w których Warszawa uchodziła za jedno z najpiękniejszych miast Europy, a jej kulturalne aspiracje reprezentowane były przez rozmiłowanego w sztuce ostatniego króla Polski.


Source URL: https://zamek-krolewski.pl/strona/wizyta-koncerty-festiwal-muzyki-barokowej-antonio-vivaldi-23-czerwca-2021-r/977-23-czerwca