Koncert z cyklu Rok Wazowski, 26 maja 2019 r.

 
       
  • Harmonia Sacra
  •  

Koncert z cyklu Rok Wazowski

26 maja 2019 r.

godz. 18.00

Sala Wielka

W programie:

Cribrum musicum

Paul Siefert (1586–1666) – Psalmus 30 Ich will dich preisen Herre Gott

Marco Scacchi (zm. 1662) – Cantate Domino

Marco Scacchi – Vobis datum est

Paul Siefert – Psalmus 91 Wer in des Allerhöchsten Hut

Marco Scacchi – Kyrie et Christe eleison quatuor vocibus super Psalmum 91

Marco Scacchi – O Domine Jesu Christe

Paul Siefert – Psalmus 111 Ich danck dir Herr von Hertzen

***

Marco Scacchi – Virgo clemens, Virgo pia

Paul Siefert – Psalmus 33 Woll auff ihr Heiligen und Frommen

Marco Scacchi – Laudate pueri à 5

Paul Siefert – Exaudiat te Dominus

Marco Scacchi – Da Pater extremae cum vitae advenerit hora

Marco Scacchi – Osanna Alleluia

Paul Siefert – Psalmus 136 Lobt den Herren inniglich

Wykonawcy:

HARMONIA SACRA

Joanna Radziszewska-Sojka, Anna Zawisza – soprany

Łukasz Dulewicz – alt

Piotr Szewczyk, Łukasz Wilda – tenory

Andrzej Zawisza – bas

Teresa Piech, Judyta Tupczyńska – skrzypce

Justyna Młynarczyk – viola da gamba

Marcin Szelest – organy, kierownictwo artystyczne


Harmonia Sacra jest zespołem wykonującym muzykę od późnego renesansu do kantat Bacha. Powstał w roku 1995 z inicjatywy Teresy Piech, Rafaela Gabriela Przybyły i Marcina Szelesta, który jest jego kierownikiem artystycznym. Wystąpił na wielu polskich i zagranicznych festiwalach, prezentując różnorodny repertuar, w którym znaczące miejsce zajmuje muzyka polska. Zespół ma też na swoim koncie współczesne prawykonania utworów nowo odkrytych lub zrekonstruowanych.

Joanna Radziszewska-Sojka w 2014 roku ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2016–2017 studiowała śpiew w klasie Petera Kooija oraz Kathariny Rössner-Stütz na wydziale muzyki dawnej w Hochschule für Künste Bremen. Jest laureatką Trzeciego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Dawnej Canticum Gaudium 2016 w Poznaniu. Koncertuje w Polsce i poza jej granicami z wieloma zespołami muzyki dawnej. Miała okazję występować między innymi pod batutą Marca Minkowskiego, Joshuy Rifkina, Rinalda Alessandriniego, Roberta Hollingwortha, Vincenta Dumestre’a, Fabia Bonizzoniego. Artystka wielokrotnie występowała z Capellą Cracoviensis. W kwietniu 2016 roku zadebiutowała w roli Belindy w operze Dydona i Eneasz H. Purcella w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Artystka miała okazję wystąpić także w Operze Krakowskiej w roli Barbariny z opery Wesele Figara W.A. Mozarta. We wrześniu 2016 roku wcieliła się w rolę Marzii w operze Arminio J.A. Hassego. W marcu 2018 śpiewała partię Megaclesa w operze A. Vivaldiego L' Olimpiade pod batutą Rinalda Alessandriniego wraz z Wrocławską Orkiestrą Barokową w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. W styczniu 2019 roku w ramach festiwalu Opera Rara artystka wystąpiła w roli Oenone w operze Hippolyte et Aricie Jeana Philippa Rameau.

Anna Zawisza ukończyła Liceum Muzyczne w Tarnowie w klasie kontrabasu i śpiewu, a następnie, z wyróżnieniem, Wydział Wokalno – Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie. Była stypendystką Ministra Kultury. Swoje umiejętności doskonaliła, biorąc udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Ingrid Kremling, Neila Semera, Kaia Wessela, Charlesa Danielsa, Petera Koojia i Vincenta Dumestre’a. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej i współczesnej. Od wielu lat współpracuje z takimi zespołami, jak Gabrieli Consort, Le Poeme Harmonique, Estravaganza, Capella Cracoviensis, Collegium 1704, Silva Rerum, Harmonia Sacra, Ara Ensemble. Koncertuje w kraju i za granicą w ramach takich wydarzeń muzycznych, jak Misteria Paschalia, Opera Rara, Festival de Musique Baroque d'Ambronay, Festival Oude Muziek Utrecht i Wratislavia Cantans pod batutą m.in. Paula McCreesha, Paula Goodwina, Andrew Parrota, Vaclava Luksa, Vincenta Dumestre’a, Ottavia Dantonego i Fabia Bonizzoniego. Na swoim koncie posiada liczne nagrania studyjne, m.in. muzykę do spektaklu Łucja Szalona w reżyserii Magdaleny Piekorz oraz Karnawał, czyli pierwsza żona Adama, których premiery odbyły się w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, płytę pt. Muzykalia łańcuckie, cztery płyty we współpracy z wydawnictwem Musicon, zawierające odnalezioną muzykę jasnogórską oraz realizowane przez Polskie Radio nagranie dramatopery Agaty Zubel Oresteja. W ramach festiwalu Misteria Paschalia w 2017 roku wzięła udział w światowej premierze opery sakralnej Antonia Draghiego Il Terremoto pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a i w reżyserii Benjamina Lazara. Spektakl został zrealizowany we współpracy z francuską telewizją Mezzo.

Łukasz Dulewicz ukończył z wyróżnieniem wydział Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Artystycznej oraz wydział Wokalno-Aktorski w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. A. Monasterskiej. Doktor sztuk muzycznych w dziedzinie wokalistyka. Od 2006 roku jest śpiewakiem w Capelli Cracoviensis, równocześnie współpracuje z wieloma zespołami wokalnymi w kraju i za granicą. Wziął udział w polskiej premierze opery Anioły w Ameryce P. Eötvösa w Operze Wrocławskiej w 2014 roku. Prowadzi działalność pedagogiczną na Akademii Muzycznej w Krakowie.

Piotr Szewczyk jest  tenorem i organistą. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie oraz Uniwersytet im. Jana Pawła II (oba dyplomy z wyróżnieniem). Koncertuje w kraju i za granicą: w Europie, Izraelu i USA. Obecnie jest doktorantem Wydziału Historycznego UJ.

Łukasz Wilda jest absolwentem Wydziału Wokalnego poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego ad. Barbary Mądrej. Dalszą edukację prowadził pod kierownictwem takich artystów, jak Adrian Thompson, Roberto Balconi, Tomasz Zagórski, Bogdan Makal, Jacek Pazoła oraz Dariusz Grabowski. Specjalizuje się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej oraz liryki wokalnej XIX i XX wieku, sięgając równie chętnie po dzieła współczesnych kompozytorów. Wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie swych zainteresowań poszerzał pod kierunkiem uznanych specjalistów, takich jak Marek Toporowski, Paul Esswood, Manfred Schiebel, Loretta Clini, Robert Hollingworth czy Andrew Lawrence King. Od roku 2012 jest członkiem i solistą Chóru Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, z którym wystąpił m.in. w londyńskiej Royal Albert Hall (BBC Proms) oraz lipskim Gewandhaus, a także członkiem holenderskiego studia Silbersee. Ponadto współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. Capella Cracoviensis, Harmonia Sacra, Scepus Baroque oraz Estravaganza, występując na takich festiwalach, jak Wratislavia Cantans, Misteria Paschalia, Opera Rara, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej, Festiwal Polskiej Muzyki Dawnej. Artysta ma na swoim koncie solowe nagrania dwóch XVIII-wiecznych oper francuskich E. R. Duni’ego - Les Deux Chasseurs et La Laitière (Dwóch strzelców i mleczarka), oraz Les Moissonneurs (Żniwiarze), nagranych we współpracy z orkiestrą barokową Accademia dell'Arcadia, a także liczne nagrania chóralne.

Andrzej Zawisza ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki. Na tej uczelni odbył również studia podyplomowe w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej. W latach 2003-2005 studiował w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, w klasie klawesynu Jamesa Johnstone’a oraz śpiewu Andrew Wattsa, gdzie otrzymał Postgraduate Diploma in Music Performance (PgDip) oraz Master of Music Degree (MMus) z wyróżnieniem. Swój warsztat wokalny kształcił również pod kierunkiem Mhairi Lawson i Dame Emmy Kirkby. Jako klawesynista (solista i kameralista) współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. Florilegium, Sonnerie, La Serenissima, Camerata Vivaldi, The English Baroque Trio, Phantasticus, oraz z wieloma orkiestrami i zespołami kameralnymi w kraju, m. in. Opera Krakowska, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Rzeszowska, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Tarnowska Orkiestra Kameralna, z którą dokonał nagrań utworów Vivaldiego, Albinoniego i Haendla. Jako realizator basso continuo pracował pod kierunkiem Moniki Huggett, Rachel Podger, Anthony’ego Rooleya, Paula Goodwina, Jacquesa Ogga, Łukasza Borowicza oraz Christiana Curnyna. Laureat Stypendium Twórczego i Nagrody Miasta Krakowa (2001) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2002) w dziedzinie muzyki. Zdobywca pierwszej nagrody na VIII Broadwood Harpsichord Competition w Londynie (2005). Koncertował na Ukrainie, w Szwajcarii, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Izraelu, Irlandii, Anglii i Szkocji. Jest asystentem w Katedrze Klawesynu i Instrumentów Dawnych, współpracuje również z wydziałem wokalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej i Towarzystwa Bachowskiego w Krakowie oraz założycielem i kierownikiem artystycznym zespołu Estravaganza, z którym dokonał multimedialnego nagrania kantat Jana Sebastiana Bacha dla japońskiej wytwórni IMC. W 2016 otrzymał stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka.

Teresa Piech ukończyła krakowską Akademię Muzyczną w klasie skrzypiec Ewy Szubry-Jargoń, następnie studiowała skrzypce barokowe u Lucy van Dael w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie; uczestniczyła też w licznych kursach mistrzowskich. Jako solistka i kameralistka koncertuje regularnie w kraju i za granicą, współpracując z wieloma zespołami muzyki dawnej; jest współzałożycielką zespołów Harmonia Sacra i Ensemble Hildebrandt 1719. Od ponad 20 lat specjalizuje się w wykonywaniu muzyki XVII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. Ma na swoim koncie liczne współczesne prawykonania na nowo odkrytych lub zrekonstruowanych utworów muzyki polskiej. Prowadzi badania archiwalne nad życiem muzycznym żeńskich klasztorów klauzurowych w XVII i XVIIII wieku. Jest wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej oraz członkiem-założycielem Stowarzyszenia Na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla w Olkuszu. Od roku 2012 jest pracownikiem Akademii Muzycznej w Krakowie; w 2013 uzyskała stopień doktora sztuki. Gra na instrumencie z roku 1668, pochodzącym z pracowni Antonia Marianiego z Pesaro.

Judyta Tupczyńska jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina, którą ukończyła otrzymując dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Równocześnie uczyła się gry na skrzypcach barokowych u A. Sapiechy w prowadzonym przez nią Międzywydziałowym Studium Muzyki Dawnej. W 2007 r. ukończyła podyplomowe studia w Scholi Cantorum Basiliensis w Bazylei (Szwajcaria) w klasie Ch. Banchini. Doskonaliła swoje umiejętności interpretacji muzyki średniowiecza, renesansu i baroku na licznych kursach. W 2007 r. otrzymała nagrodę specjalną w konkursie skrzypcowym Premio Bonporti w Rovereto (Włochy). Wykonuje muzykę dawną na historycznych instrumentach smyczkowych koncertując w Polsce i za granicą jako solistka, kameralistka, koncertmistrz i muzyk orkiestrowy. Jako solistka ma w swoim repertuarze utwory od XVI do XVIII wieku, w tym Sonaty i Partity J. S. Bacha czy Cztery pory roku A. Vivaldiego. Współpracuje z wieloma zespołami, m. in. Concerto Polacco, Arte dei Suonatori, Il Tempo, Capella Cracoviensis, Academia Montis Regalis, Il Complesso Barocco, l’Orchestra Barocca della Mitteleuropea (Włochy), Haydn Sinfonietta Wien (Austria), Les Ambassadeurs (Francja), Brevis Consort(Litwa). Ma na swoim koncie nagrania radiowe i fonograficzne. Od 2011 prowadzi klasę skrzypiec barokowych i altówki barokowej w Akademii Muzycznej w Łodzi.

Justyna Młynarczyk jest gambistką oraz pedagogiem. Współzałożycielka tria viol da gamba Gambasada, członek {oh!} Orkiestry Historycznej, wykładowca Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, twórca klasy violi da gamba w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie wiolonczeli Piotra Janosika oraz Conservatoire de Musique w Grenoble (Francja) w klasie violi da gamba Christine Plubeau i Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie violi da gamba Marcina Zalewskiego. Ukończyła także Szkołę Aktorską Lart Studio w Krakowie. Współpracuje z zespołami takimi jak: Capella Cracoviensis, Ars Cantus, Ensemble Hildebrandt 1719, Parnassos, Harmonia Sacra, Floripari, Extempore, Camerata Cracovia, Filatura di Musica, Consortium Sedinum. Wraz z mężem Piotrem tworzy duet viol da gamba.

Marcin Szelest ukończył studia w zakresie gry organowej w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem, 1997) oraz jako stypendysta Fulbrighta w latach 1997-1998 w The Boston Conservatory (Artist Diploma in Organ Performance, 1999). W 1995 roku zdobył I nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie Organowym im. J.P. Sweelincka w Gdańsku. Jego działalność koncertowa w kraju i za granicą obejmuje zarówno recitale organowe, jak i występy z zespołem muzyki dawnej Harmonia Sacra, a także z licznymi solistami, chórami, orkiestrami i zespołami instrumentów historycznych (m.in. Concerto Palatino, The Bach Ensemble, Vox Luminis, Weser Renaissance Bremen, Wrocławska Orkiestra Barokowa).

Marcin Szelest jest profesorem organów w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jego praca habilitacyjna Przemiany stylistyczne we włoskiej muzyce organowej przełomu XVI i XVII stulecia (2007) została wyróżniona nagrodą Prezesa Rady Ministrów. Opublikował szereg artykułów dotyczących źródeł i edytorstwa dawnej muzyki polskiej oraz wydanie dzieł wszystkich Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego w serii Monumenta musicae in Polonia. Jest również organistą kościoła Świętego Krzyża w Krakowie, gdzie gra na odrestaurowanym instrumencie z 1704 roku, członkiem Rady Naukowej serii wydawniczej Fontes Musicae in Polonia oraz dyrektorem artystycznym Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej.


Bilety w cenie 30 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy) do nabycia w kasie Zamku oraz online.