Barokowa awangarda muzyczna na dworze Wazów - 9 czerwca 2019 r.

 
       
  •  

Koncert towarzyszący wystawie Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII w.

9 czerwca 2019 r.

godz. 18.00

Sala Gwardii Konnej Koronnej


Wykonawcy:
Orkiestra Czasu Zarazy

Paweł Iwaszkiewicz - flet prosty, dulcian, pomort
Olena Yeremenko - skrzypce barokowe, nyckelharpa
Tomasz Frycz - wiolonczela barokowa

Maria Erdman- klawesyn

gościnnie
Julita Mirosławska - sopran

Koncert składa się z dzieł kompozytorów w różny sposób związanych z królewskim rodem Wazów.

Sławny organista i kompozytor Tarquinio Merula przez 5 lat przebywał na dworze warszawskim jako organista. Niektóre z prezentowanych przez nas instrumentalnych canzon (op. 12) i arii mogły rozbrzmiewać w królewskich komnatach.

Pochodzący z Hiszpanii Bartolomeo di Selma y Salaverde, wirtuoz dulcianu i fagotu swój zbiór instrumentalnych canzon i tańców zadedykował najmłodszemu z synów Zygmunta III, Karolowi Ferdynandowi Wazie, biskupowi wrocławskiemu. Był prawdopodobnie na służbie królewicza.

Obecność w programie utworów Claudia Monteverdiego wiąże się ze staraniami agentów królewskich zmierzającymi do skłonienia kompozytora do przyjazdu na dwór warszawski. Okazało się jednak, że nawet najkorzystniejsze warunki nie były wystarczająco atrakcyjne dla twórcy, który już za życia cieszył się ogromną sławą i bez trudu mógł objąć dowolne stanowisko we Włoszech, będących podówczas centrum awangardowej sztuki muzycznej.




Program
Bartolomeo di Selma y Salaverde (ok. 1595 - 1638) - Baletto a 3
Tarquinio Merula (ok. 1595 - 1665) - Canzona La Bellina
Claudio Monteverdi (1567 - 1643) - Ohime ch'io cado
Tarquinio Merula - Canzona La Strada
Tarquinio Merula - Canzona La Loda
Tarquinio Merula - Folle e ben che si crede
Tarquinio Merula - Canzona La Bianca
Bartolomeo di Selma y Salaverde - Gagliarda a 3
Tarquinio Merula - Sentirete una Canzonetta
Tarquinio Merula - Canzona L'Ara
Tarquinio Merula - Canzona La Ghisa
Claudio Monteverdi - Quel sguardo sdegnosetto
Tarquinio Merula - Cappricio chromatico
Tarquinio Merula - Chiaccona
Bartolomeo di Selma y Salaverde - Corrente a 3

UWAGA! W ramach biletu o godz.17.00 zapraszamy na zwiedzanie wystawy Rządzić i olśniewać..., zbiórka w Sieni Wielkiej.


Paweł Iwaszkiewicz grę na flecie prostym i poprzecznym studiował u Michaela Meltzera w Jerozolimie. Umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Ricardo Kanji i Roberta Ehrlicha.

Współpracownik licznych zespołów muzyki dawnej (Ars Cantus, Klub Św. Ludwika, Ars Nova, Warszawska Opera Kameralna, Morgaine, Brevis Consort, Camerata Cracovia i inne) i tradycyjnej (Kapela Brodów, Projekt Arboretum, Open Folk) z którymi nagrał przeszlo 30 plyt. Wykonuje partie fletu prostego w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Oprócz muzyki barokowej gra również repertuar współczesny, renesansowy, średniowieczny i tradycyjny na fletach poprzecznych, szałamajach, dudach i dulcianach.

Autor muzyki do spektakli teatralnych. Założyciel i kierownik muzyczny zespołów "Dancerye" , "Open Folk", "Orkiestra Czasu Zarazy", „Yełdyryn”. Współzałożyciel kwartetu renesansowych fletów poprzecznych „Epithalamion”. Uczestnik projektu „Ścieżki Tańca” („Path of Dance”) ilustrującego wspólne korzenie polskiej i szwedzkiej muzyki tradycyjnej. Płyta CD Cantigas de Santa Maria nagrana wspólnie z rockowym pieśniarzem Maciejem Maleńczykiem otrzymała w 2006 roku status „Złotej Płyty”.  Koncertował w całej Europie oraz w USA, Japonii i na Tajwanie. Prowadzi kursy mistrzowskie w dziedzinie gry na flecie prostym i średniowiecznych instrumentach stroikowych. Jest także absolwentem Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego.


Maria Erdman - organistka i teoretyk muzyki, absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i Conservatorium van Amsterdam. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji „Pro Academia Narolense”, Fundacji „Festiwal Muzyki Sakralnej” oraz fundacji holenderskich.

Występuje z koncertami na festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą, jako solistka na klawikordzie i organach oraz kameralistka, szczególną uwagę poświęcając muzyce dawnej i muzyce doby Romantyzmu. Praktykę koncertową łączy z działalnością w dziedzinie teorii muzyki.

W roku 2006 ukazał się w wydawnictwie „Acte Préalable” jej debiutancki trzypłytowy album z rejestracją „Arii z różnych Autorów zebranych z kancjonału S.S. Klarysek w Starym Sączu z 1768 roku. Projekt ten zdobył Grand Prix w ogłoszonym przez wydawnictwo „Acte Préalable” konkursie na nagranie w serii „Zapomniana Muzyka Polska” i jest pierwszym w Polsce nagraniem na klawikordzie. W 2012 nagrała organowe utwory Feliksa Nowowiejskiego na organach Katedry w Olsztynie, na płycie wydanej przez niemieckie wydawnictwo Musicom.

Maria Erdman uczy gry na klawikordzie w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest wykładowcą Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.


Olena Yeremenko

Urodzona w Kirowogradzie na Ukrainie w rodzinie muzyków pielęgnującej od pokoleń tradycje muzyczne. Wzrastając w środowisku przesiąkniętym muzyką klasyczną zaczęła grać na skrzypcach w wieku 4 lat, szybko ujawniła swój talent i rozwijała umiejętności muzyczne. Ukończyła szkoły muzyczne I i II stopnia w Kirowogradzie oraz Akademię Muzyczną we Lwowie w klasie skrzypiec. Po studiach pogłębiała swoje zainteresowania muzyką tradycyjną. Jest współzałożycielką zespołu Burdon Folk Band, z którym nagrała 4 płyty.

Brała udział w wielu projektach i grupach muzycznych na Ukrainie i w Polsce, m.in. Poszukiwacze Zaginionego Rulonu, Kurbasy, Tatosh Banda, Solospvivy, Arcus Poloniae oraz gościnnie w zespołach Babooshki i Caci Vorba. Wraz z Orkiestrą Czasów Zarazy nagrała  płytę „G. F. Telemann. Tańce polskie” (2014) oraz "Stil Polonaise". Od 2012 do 2015 roku  wspólpracowała z teatrem Gardzienice jako aktorka-muzyk. Obecnie gra w zespołach Dzikie Jabłka, Orkiestra Czasów Zarazy, Sprinkle Blizzard, ROOMs, Two harp's duo, jednocześnie rozwijając nowe projekty na przykład DuoDuo razem z mołdawskim wiolonczelistą Martinem Neagą. (Płyta „DuoDuo. Beginning” 2014), zespoł prog-rockowy „Ichthyander Dad’s Only Dolphin” oraz zespoł muzyki dawniej i renesansowej „Dancerye”. Współpracuje z zespołem artystycznym „Grupa Studnia O.” Od 2016 roku Olena jest członkiem International Nyckelharpa Comunity.


Tomasz Frycz - wiolonczele historyczne

Muzyką dawną zajmuje się od ponad 20 lat. Studia na wiolonczeli barokowej ukończył w klasie Marcusa Moellenbecka (Universitat der Kunst Berlin i Bydgoskiej Akademii Muzycznej). Jako muzyk orkiestrowy i kameralista współpracuje  z większością zespołów muzyki dawnej w Polsce. Do 2018 roku pracował w zespole muzyki dawnej MACV w Warszawskiej Operze Kameralnej Obecnie na stałe związany z zespołem Capella Regia Polona w Polskiej Operze Królewskiej.


Julita Mirosławska - sopran. W 2004 r. ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalny Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jadwigi Rappé. Jeszcze jako studentka w 2003 roku została solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie z powodzeniem zadebiutowała w trzech czołowych rolach, m.in. jako Królowa Nocy w operze Czarodziejski flet, Cherubin w Weselu Figara oraz Sylwia w Ascanio in Alba. Czterokrotnie uczestniczyła w tournée po Hiszpanii i Japonii, kreując role w operach Mozarta. Przez trzynaście lat brała aktywny udział w corocznym Festiwalu Mozartowskim. Ma na swoim koncie dziewiętnaście partii m.in. w operach Händla,
Mozarta, Webera, Rossiniego, Rameau.

Prowadzi także aktywną działalność koncertową, występując z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą (partie solowe m.in. w Requiem W. A. Mozarta oraz Porach roku J. Haydna w Niemczech). Współpracuje z filharmoniami w całej Polsce, a także z zespołami muzyki dawnej, takimi jak Concerto Polacco, Il Tempo, La Tempesta, Narol Baroque. W 2012 roku, wraz z Jakubem Burzyńskim, zainicjowała warszawski festiwal muzyki dawnej Barok w Radości. Nagrała jedenaście albumów CD i DVD, wydanych przez Arts, Dux, Musicon i Fundację Pro Musica Camerata. Od października 2017 jest solistką Polskiej Opery Królewskiej. Wciela się m.in. w rolę Zosi w przedstawieniu Dziady-Widma S. Moniuszki, Cherubina i Barbariny w Weselu Figara,  a także Zerliny w Don Giovannim W. A. Mozarta.

Bilety w cenie 30 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy) dostępne w kasie Zamku oraz online