•  

Naneli Lale znaczy dosłownie "miętowy tulipan" – w języku tureckim pojęcie zupełnie abstrakcyjne.

Zespół, złożony z czwórki Polaków, inspiruje się klasyczną muzyką osmańską wykorzystując tradycyjne instrumenty tureckie - rebab, oud, ney, kanun.

Jedną z najbardziej znaczących inspiracji w pracy twórczej Naneli Lale jest postać Santuri Ali Ufki, znanego też jako Wojciech Bobowski - muzyka, poety, malarza i tłumacza dyplomatycznego żyjącego i tworzącego w XVII wieku na dworze sułtańskim. Swoją młodość spędził we Lwowie, gdzie uczył się sztuki organowej. Tam został złapany w niewolę przez Tatarów i sprzedany na dwór sułtana Murada IV. Jego utwory muzyczne często określano jako jedne z najważniejszych w muzyce osmańskiej tamtego okresu. Jest autorem Psałterza Osmańskiego składającego się z 34 hymnów.

W Naneli Lale usłyszymy klasyczne instrumentarium osmańskie - rebab (instrument będący rzadkością nawet w Turcji), riqq, daff, tar (bębny), kanun (bliskowschodnią cytrę), lutnię oud, ney (flet), a nawet duduk (obój). Do polskich elementów wykorzystywanych przez zespół należy ludowy instrument - suka biłgorajska. Gra się na niej starą techniką nazywaną paznokciową, występującą właśnie na terenach imperium osmańskiego m.in. Turcji, Grecji i Bułgarii. Jest to jedna z niewielu rzeczy łączących Polskę z muzyką wschodnią.

Skład zespołu:

Helena Matuszewska -rebab, suka biłgorajska
Hubert Połoniewicz - kanun
Wojtek Lubertowicz - riqq, bendir, duduk, ney
Mateusz Szemraj - ud, perdesiz gitar