Wykłady z aktorem

Wykłady z aktorem



Dział Oświatowy proponuje słuchaczom UTW i innym grupom zorganizowanym nową, atrakcyjną formę przekazu wiedzy o historii, kulturze i sztuce. Wykład  wzbogacony jest prezentacją tekstów związanych z tematem zajęć. Aktor i reżyser Teatru Atlantis uzupełnia spotkanie komentarzem płynącym z jego doświadczeń zawodowych.
Cena wykładu z aktorem w roku akademickim 2017/2018 wynosi 250 zł od grupy.

Zainteresowanych prosimy o kontakt: tel. 22 3555291 lub mail pdm@zamek-krolewski.pl.

Proponowane tematy

(jesteśmy otwarci także na Państwa sugestie)


1. I śmiech niekiedy może być nauką. Życie i twórczość Ignacego Krasickiego
Książę biskup warmiński, autor nie tylko poczytnych Bajek i szacownego hymnu Święta miłości kochanej Ojczyzny, ale i obrazoburczej Monachomachii - jest chyba najpopularniejszym polskim autorem doby oświecenia. Był bywalcem obiadów czwartkowych, przyjaźnił się z Fryderykiem Wielkim i nade wszystko uwielbiał… czekoladę. Postać równie barwna, jak jego epoka.

2. Bawić i uczyć. Stanisław August i jego teatr
Teatrem stanisławowskim, podobnie jak epoką oświecenia, gnębiono nas w szkole. Stąd może płynąć wrażenie, że był on dydaktyczny i nudny. Tymczasem musiał być także atrakcyjny – gdyby nie bawił, nie mógłby jednocześnie uczyć. Pozwólmy się więc, wraz z Fircykiem w zalotach i powracającym posłem, poprowadzić w świat uczonej i przedniej zabawy.

3. Awantura w… Wenecji. Carlo Goldoni i jego teatr
Carlo Goldoniemu, obywatelowi czarownej Wenecji, przyszło być rzeczywiście Sługą dwóch panów. Musiał bowiem pogodzić tradycyjną commedia dell’ arte z wizją teatru ambitniejszego, który nie tylko rozśmiesza, ale zmusza do refleksji. I to wszystko w mieście, które miało w czasie rozkwitu przeszło 16 teatrów i nieubłaganą krytykę literacką…

4. Być albo nie być… czy Szekspir był Szekspirem ? A może był kobietą?
Od czasów Seksmisji wszyscy wiedzą, że "Kopernik była kobietą". Kim jednak był autor sztuk przypisywanych Williamowi Szekspirowi? Odpowiedź wymagać będzie zapoznania się z jego twórczością i z całą epoką elżbietańską.

5. Mieszczanin czy szlachcic? Molière – komediopisarz w blasku Króla Słońce
Ludwik XIV i jego dwór w chwilach wolnych od tworzenia wielkiej historii spragnieni byli dobrej rozrywki. A któż mógł jej lepiej dostarczyć niż François Poquelin, znany jako Molière, bystry obserwator i nieubłagany prześmiewca ludzkich przywar i wad. Na jak wiele można sobie jednak pozwolić na dworze Króla Słońce?

6. O nierządne królestwo … Jan Kochanowski i teatr renesansu
Jan Kochanowski jest pierwszym polskim poetą na miarę europejską. W Odprawie posłów greckich połączył to co najlepsze w tragedii antycznej z przymiotami teatru włoskiego renesansu. Twórczość Kochanowskiego pokazujemy na tle epoki renesansu i włoskiego humanizmu.

7. Wesele Figara, czyli jak komedia przygotowuje rewolucję
Świat teatru oświecenia jest bardzo bogaty i obfituje w atrakcyjne sztuki. Istnieje opinia, że niektóre z nich miały rewolucyjne znaczenie. Ale wokół niewielu zrobiło się tyle szumu, co wokół Wesela Figara Beaumarchais. Jaki był teatr epoki Ludwika XVI i czy rzeczywiście był taki wywrotowy? Na pewno był bardzo atrakcyjny…

8. Teatr mój widzę ogromny… Stanisław Wyspiański i teatr belle époque
Była to być może ostatnia już epoka, kiedy teatr był tak twórczy, i tak bardzo ludzi obchodził. Traktował też o niełatwych sprawach – politycznych, społecznych, obyczajowych. Na świecie roiło się od świetnych autorów – Ibsen, Maeterlinck, Strindberg, Wyspiański, Przybyszewski…
Wszystko zaś we wspaniałej oprawie belle epoque, epoki, jak by nie było, pięknej.

9. Narodziny tragedii z ducha muzyki, czyli co się stało z optymizmem Greków?
Kim byśmy byli bez starożytnych Greków? Kimkolwiek byśmy byli, bylibyśmy pozbawieni wielkiego wynalazku i wielkiej atrakcji – teatru. Eurypides, Sofokles, Ajschylos – to brzmi godnie i dumnie. Ale niewielu zdaje sobie sprawę, że teatr narodził się z przyśpiewek na cześć Dionizosa – boga wina i pijaństwa.

10. Co u diabła z tym kutasem? Świat komedii Aleksandra Fredry
Któż nie zna i nie uwielbia komedii Fredry? Na ogół niewiele jednak wiemy o ich autorze i jego czasach. Aleksander Fredro, zanim został pisarzem, był walecznym żołnierzem w kampaniach napoleońskich. Co zresztą tłumaczy wiele z jego humoru…

11. Mazepa. Teatralna kariera pewnego kozaka
Kozak, to istota dla świata zachodniego na poły mityczna. A jednak nawet tam postać atamana kozackiego, byłego dworzanina Jana Kazimierza, zrobiła karierę. Od Woltera, poprzez Byrona i Słowackiego, nieszczęśliwa miłość dzielnego kozaka poruszała ludzkie serca. Prześledzenie jego „kariery” to pasjonująca wyprawa w świat historii i literatury.

12. Don Juan. Czego możemy się nauczyć od największego uwodziciela wszech czasów?
Aż strach pomyśleć czego możemy się nauczyć! Niewątpliwie możemy odbyć z nim arcyciekawą wędrówkę przez  świat literatury i sztuki europejskiej. Od jego rodzinnej Sewilli, gdzie wprowadził go na teatralną scenę Tirso de Molina, aż po film z 1998 roku w reżyserii Jacques’a Webera.

13. Dr Faustus. W poszukiwaniu duchowego złota
Faust, symboliczna postać poszukiwacza wiedzy, który zawiera pakt z diabłem. Jego pierwowzorem był Johann Georg Faust, XVI-wieczny niemiecki alchemik, astrolog i wędrowny naukowiec. Oprócz Goethego jego historię wykorzystywało wielu pisarzy i kompozytorów, choćby Thomas Mann, który dojrzał w Fauście symbol narodu niemieckiego, który sięgał gwiazd, by upaść na dno piekieł.

14. Żołnierz samochwał – zawsze atrakcyjny i nie zawsze głupi świat farsy
Zabawne qui pro quo w małżeńskiej sypialni, rozśmieszające kopniaki w siedzenie i gonitwy wokół stołu – świat komedii slapstickowej nie zmienił się wiele od czasu, gdy w III wieku p.n.e  Titus Maccius Plautus zaproponował ją niewybrednej rzymskiej publiczności. A jednak sięgali po nią Szekspir, Molier i inni. Może więc farsa nie jest taka głupia?