Cztery pory roku przy świecach

 
       
  • Balet Cracovia Danza, fot. Ilja Van de Pavert
  • Cracovia Danza, fot. Ilja Van de Pavert
  •  

Cztery pory roku przy świecach

Wyjątkowe spotkania łączące wykład z krótkim koncertem lub pokazem tańca dawnego oraz lampką wina, a wszystko w blasku płonących świec.  Taka formuła pozwala na dłuższe rozmowy i dyskusje wśród publiczności. Dodatkową tradycją tych spotkań jest to, że osoby je prowadzące i artyści występują w strojach wzorowanych  na modzie minionych epok. Jesienne i zimowe spotkania będą. powiązane z 100. rocznicą odzyskania niepodległości i wystawą Znaki wolności. O trwaniu polskiej tożsamości narodowej.


Wstęp: na podstawie biletu w cenie 20 zł (normalny) i 15 zł (ulgowy)


12 grudnia 2018 r., godz. 18.00 – Zimowy wieczór przy świecach

wykład Dwór Pana Prezydenta Rzeczypospolitej, Paweł Gutt

koncert W salonie Ignacego Jana Paderewskiego, Balet Cracovia Danza

Wraz z odzyskaniem niepodległości po I wojnie światowej, Zamek Królewski w Warszawie zaczął odzyskiwać blask dawnej rezydencji władców. Od 1926 roku na powrót stał się oficjalną siedzibą głowy państwa polskiego oraz miejscem najważniejszych uroczystości. Autor wystąpienia zaprasza miłośników okresu międzywojennego do sentymentalnej podróży w czasie. Podczas wykładu słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z ciekawostkami dotyczącymi funkcji ceremonialno-państwowych Zamku w czasach urzędowania prezydenta Ignacego Mościckiego oraz obejrzeć krótki film dokumentalny.

Paweł Gutt – historyk, absolwent Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Studium Polityki Zagranicznej w Akademii Dyplomatycznej Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych. Doktorant na Wydziale Nauk Politycznych Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku. Członek Polskiego Towarzystwa Heraldycznego. Zawodowo od wielu lat związany z Zamkiem Królewskim w Warszawie. Koordynator licznych wydarzeń i uroczystości oficjalnych – krajowych i międzynarodowych, z udziałem głów państw, szefów rządów, przedstawicieli rodzin królewskich, świata kultury i nauki. Specjalizuje się w historii politycznej XX wieku oraz zagadnieniach związanych z ceremoniałem i protokołem dyplomatycznym.

W salonie Ignacego Jana Paderewskiego

W programie znajdą się tańce z przełomu wieku tańczone na salonach Europy i Ameryki, które grywał wielki pianista. Tancerze zaprezentują walca, francuskie i amerykańskie kadryle, angielskie kontredanse i francuskiego menueta w kompozycji samego Paderewskiego. Eleganckie stroje tancerzy i zjawiskowe kreacje tancerek dopełnią salonowej atmosfery prezentowanego programu.

Wstęp: na podstawie biletu w cenie 20 zł (normalny) i 15 zł (ulgowy) w dniu 12 grudnia 2018 r. upoważnia także do wstępu na wystawę Znaki Wolności. O trwaniu polskiej tożsamości narodowej


23 stycznia 2019 r.,  godz. 18.00 – spotkanie karnawałowe:

wykład Bale, rauty, fajfy w Polsce międzywojennej, Anna Czekaj

koncert Lata 20., lata 30, Balet Cracovia Danza

II Rzeczpospolita umiała się bawić. Niezależnie od zasobności portfela, czas karnawału znaczony był szerokim pasmem balów, rautów i przyjęć prywatnych. Dla elit politycznych, dyplomatycznych i artystycznych „bywanie” stawało się wręcz obowiązkiem! Miłym, choć i stresującym niekiedy. Wykład „Bale, rauty i fajfy w Rzeczypospolitej międzywojennej” opowie o tym kiedy, u kogo, z kim i w czym wypadało się pokazywać.

Anna Czekaj - pracownik Działu Oświatowego Zamku Królewskiego w Warszawie. Historyk, Ukończyła historię na Uniwersytecie Warszawskim oraz studia podyplomowe z retoryki, muzeologii i zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracę magisterską pisała z dziejów wojskowości XVII-wiecznej. Prowadzi warsztaty z historii, historii sztuki, retoryki oraz cykle wykładów popularyzatorskich z zakresu historii. Entuzjastyczna wielbicielka kawalerii i gen. Bolesława Wieniawy – Długoszowskiego.

Lata 20., lata 30.

Tancerze Baletu Cracovia Danza w swoim programie „Lata 20-ste, 30-ste” zabierają widzów w podróż po salonach międzywojennej Polski i Europy. Prezentując w sposób artystyczny najbardziej typowe formy tańca salonowego z tamtych czasów wskrzeszają atmosferę i czar szalonych bali i rautów lat 20 i 30. Wykwintne suknie z modnymi boa, eleganckie fraki i cylindry podkreślają urok układów i choreografii ówczesnych tańców. Niezapomniane piosenki Hanki Ordonówny i innych idoli tamtych czasów, gorące rytmy cha-chy, płynność walca, akrobatyczne figury charlestona i melancholijne tanga sprawiają, że prezentowany przez nas program jest niezwykle bogaty i różnorodny.