Geniusz Lwowa. Lwów jako ośrodek sztuki i jego kolekcje artystyczne

Geniusz Lwowa - grafika promocyjna
Zdjęcie z wystawy
Zdjęcie z wystawy
Zdjęcie z wystawy
Zdjęcie z wystawy
Zdjęcie z wystawy
Zdjęcie z wystawy
Zdjęcie z wystawy
Zdjęcie z wystawy

 

Geniusz Lwowa

Lwów jako ośrodek sztuki i jego kolekcje artystyczne

6 października 2023 r. – 21 lutego 2024 r.

Biblioteka Królewska 

Kup bilet


Bo szkoda gadania, bo co chcesz, to mów. Nie ma jak Lwów! – głosił przedwojenny szlagier. Wystawa Geniusz Lwowa, zamiast gadania, przedstawia więc niezbite materialne dowody na legendarną wyjątkowość tego miasta. Zapraszamy w fascynującą podróż przez świat artystycznych skarbów stolicy Galicji, obejmujących malarstwo i rzeźbę od XVII wieku po wiek XX., wśród nich dzieła mistrzów tej miary co Grottger, Malczewski, Matejko czy Siemiradzki, a także mniej znane perły sztuki zachodnioeuropejskiej. 

O wyjątkowości Lwowa jako ośrodka życia artystycznego i kulturalnego na przestrzeni wieków przesądzał fakt, że znajdował się na jednym z głównych szlaków handlowych łączących Europę ze Wschodem. Siłą rzeczy miasto stanowiło więc tygiel kulturowy, w którym mieszały się wpływy różnych narodów i wyznań. Zamieszkiwali je Polacy, Rusini/Ukraińcy, Żydzi, Ormianie, Tatarzy, Niemcy, Czesi i inni. To właśnie na styku wielu tradycji mógł rozwinąć się niepowtarzalny synkretyzm form i środków wyrazu charakteryzujący sztukę powstałą w orbicie wpływów Lwowa, zwłaszcza w dobie manieryzmu i rokoka.

Making of:

Szczególnie wyrazistą reprezentację owej specyfiki stanowią rokokowe rzeźby – kipiące wprost ekspresją, przejawiającą się w odważnej deformacji, dzięki której przedstawienia figuralne zyskiwały dramatyczny rys nieznajdujący odpowiednika we współczesnej sobie rzeźbie europejskiej.

Geniusz Lwowa przejawiał się jednak także w atmosferze sprzyjającej powstawaniu wybitnych kolekcji. Część z nich tworzona była przez pasjonatów sztuki wywodzących się z rodzin arystokratycznych rezydujących w sferze oddziaływania kulturalnego Lwowa: Rzewuskich, Ossolińskich, Lubomirskich, Mniszchów czy Lanckorońskich. W ich zbiorach znalazły się zarówno tworzone na zamówienie portrety, jak i wybitne okazy malarstwa europejskiego, jak choćby obecne na ekspozycji Adoracja magów Petera Coecke van Aelsta czy Łowcy pereł i korali Jacopo Zuchciego.

Nie mniej imponująco przedstawiają się zbiory gromadzone przed 1939 r. przez lwowskie instytucje publiczne, przede wszystkim przez Lwowską Galerię Miejską, która z czasem zyskała miano Narodowej Galerii Miasta Lwowa. Jest to największy znajdujący się na stałe poza Polską zbiór malarstwa polskiego XIX i XX w., w którego skład wchodzą dzieła takich tuzów jak Artur Grottger, Jacek Malczewski, Jan Matejko czy Henryk Siemiradzki, które również można podziwiać na wystawie. 

Prezentowane obiekty pochodzą z dwóch najważniejszych muzeów tego miasta – Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnickiego i Lwowskiego Muzeum Historycznego.

Wystawie towarzyszą:



Ceny biletów:

normalny 40 zł
ulgowy 30 zł
młodzież 7-16 lat – 1 zł

Kup bilet

Bilet łączony (wystawa + Trasa Królewska). Dostępny tylko w kasie stacjonarnej Zamku.

normalny – 70 zł
ulgowy – 50 

 

Osoby zaangażowane w wystawę: 

Kurator
Przemysław Mrozowski 

Koordynator wystawy 
Paweł Martosz

Projekt wystawy
Wojciech Cichecki

Identyfikacja wizualna
Agencja Kreatywna ULUMIO creatives / Magdalena Czechowska

Dział Organizacji Wystaw
Robert Gruszka, Piotr Kubiak, Aniela Mikuła, Rafał Mroczek, Kamil Nowiński, Krzysztof Nowiński, Elżbieta Pachała-Czechowska, Anna Rosochacz, Grzegorz Siatkowski, Dariusz Zgiet

Dział Konserwacji
Tomasz Buźniak, Marcin Borowski-Kurak, Dorota Iwaniuk, Bogumiła Krajewska, Magdalena Rogowska, Maria Szczypek

Dział Inwentarzy Muzealnych
Dominik Bogucki, Tomasz Tomaszewski

Dział Edukacji
Dominika Jackowiak
Wojciech Siwek
Michał Sobieraj
Marta Tarnawska–Banaszek

Dział Projektów Naukowych i Muzealnych
Ewa Włoch

Dział Promocji i Komunikacji
Anna Buczyńska
Daniel Mituła
Aleksandra Sajdak
Paulina Szwed-Piestrzeniewicz

Dział Protokołu i Organizacji Wydarzeń
 

Aleksandra Buszta-Bąk, Paweł Gutt, Lesław Krzewski, Regina Lubelska, Marta Smolińska

Dział Elektryczny
Andrzej Baraniak, Dominik Bojar, Janusz Duczman, Marcin Grodkowski, Robert Jasiński, Ryszard Węgrzyn, Robert Wojtysiak

Tłumaczenia
Igor Chomyn, Grażyna Waluga

Publikacja towarzysząca wystawie

Redaktor naukowy
Przemysław Mrozowski

Autorzy
Przemysław Mrozowski, Igor Chomyn, Borys Shenhera

Redaktor prowadzący
Anna Wlaźnik

Redakcja i korekta
Monika Baranowska, Anna Wlaźnik, Lucyna Wydra

Koordynator
Tatiana Hardej

Fotoedycja
Anna Bukowska

Projekt publikacji
Sławomir Krajewski / bookidea

Projekt okładki 
Magdalena Czechowska / ULUMIO creatives

Wykonawca scenografii / Set builder / Виконавець сценографії
Rafał Krauze Perfect Events, Łukasz Puścian z zespołem

Logotypy