Arcydzieła z Muzeum Chanenków w Kijowie

Arcydzieła z Muzeum Chanenków w Kijowie

Elisabeth Louise Vigée Le Brun, Stanisław August w stroju Henryka IV, 1797

Bernardo Bellotto, Capriccio architektoniczne z ruinami świątyni, 1762–1766

1 czerwca30 lipca 2023

Sala Gwardii Konnej KoronnejPokój Canaletta

Pokaz dostępny w ramach biletu na Trasę Królewską

Kup bilet



W ramach współpracy placówek muzealnych wypożyczono Zamkowi Królewskiemu w Warszawie zbiór dzieł sztuki z Narodowego Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenków w Kijowie. Po przeprowadzeniu badań naukowych i konserwacji części z nich obiekty te, nigdy wcześniej niepokazywane w Polsce, zostaną zaprezentowane w ramach wystawy czasowej zaplanowanej na rok 2024. Ekspozycja przybliży wspólne dziedzictwo kulturowe Polski i Ukrainy, wiążące oba kraje z kulturą zachodnioeuropejską. Już teraz dwa obrazy z tej kolekcji można podziwiać na Trasie Królewskiej.

Portret Stanisław August w stroju Henryka IV, Elisabeth Louise Vigée Le Brun

Portret Stanisław August w stroju Henryka IV autorstwa Elisabeth Louise Vigée Le Brun (1755–1842) z 1797 roku to jeden z dwóch ostatnich wykonanych ad vivum portretów Stanisława Augusta. Król został ukazany w kapeluszu z piórem, w ciemnobłękitnym wamsie z koronkowym kołnierzem i w czarnym płaszczu. Na jego szyi widnieje złoty łańcuch z medalionem przedstawiajacym wyobrażenie oka opatrzności. Historyzujący strój jest odwołaniem do osoby Henryka IV Burbona (1533-1610), którego zdolności do utrzymania pokoju pomiędzy kalwinami i katolikami we Francji oraz działania mające na celu wprowadzenie politycznego i ekonomicznego ładu stanowiły punkt odniesienia dla Stanisława Augusta przy budowaniu własnego wizerunku władcy oświeceniowego. Medalion z kolei podkreśla rolę Opatrzności Bożej w podejmowaniu decyzji i sprawowaniu władzy. Co ciekawe, Stanisław August był przekonany o swoim podobieństwie fizycznym i umysłowym do Henryka IV.






Capriccio architektoniczne z ruinami świątyni, Bernardo Bellotto

Capriccio architektoniczne z ruinami świątyni Bernarda Bellotta (1722-1780) to obraz powstały w latach 1762–1766. Kompozycję wypełniają niemal całkowicie ruiny późnobarokowego kościoła z kopułą, dekorowanego całopostaciowymi rzeźbami świętych. Jeden z trzech widocznych na balustradzie posągów, kobieta trzymającą palmę męczeństwa, to prawdopodobnie wizerunek św. Agnieszki Rzymianki. Widoczny  prawej strony kompozycji fragment kolumnady nawiązuje do świątyni Wespazjana na Forum Romanum. Wyróżniający się konny posąg przypomina z kolei wenecki pomnik Bartolomea Colleoniego. Bogaty sztafaż przywołuje na myśl wczesne dzieła Bellotta. Do naszych czasów zachowało się osiem autorskich studiów rysunkowych do tego obrazu. Prezentacja tego dzieła jest swoistym suplementem do monograficznej wystawy Bellotta, która prezentowana była w Zamku Królewskim na przełomie 2022 i 2023 roku i symbolicznie zamyka obchody 300. rocznicy urodzin artysty.



 

Wystawa nie jest pierwszą prezentacją kolekcji sztuki z Ukrainy, jednak do tej pory w zamkowych murach gościły obiekty przywożone ze Lwowa, tym razem mamy możliwość zobaczenia wyjątkowej klasy dzieł sztuki z Kijowa.

Kijów, Narodowe Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenków

Kyiv, The Bohdan and Varvara Khanenko National Museum of Arts

 

 

Logo muzeum chanenków

 

Transport, ubezpieczenie i konserwacja dzieł sztuki znajdujących się w kolekcji Narodowego Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenków były możliwe dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego